Stadsplanering

Interpellation om H+

Helsingborgs Dagblad har i en serie artiklar tagit upp de olika turerna och de många problem som uppstått under arbetet med H+-området.

Vänsterpartiet tycker att det är bra att byggnationen äntligen kommit igång i en del av H+-området, Oceanhamnen, men vi efterlyser en övergripande plan och långsiktiga ekonomiska kalkyler. Dessutom är vi kritiska till att det inte blir blandade boendeformer, utan endast bostadsrätter i denna nya stadsdel.

Att bygga bostäder på H+-området är komplicerat med buller, förorenad mark, lukt från Reningsverket, hänsyn till hamnverksamheten, farliga transporter, kraftvärmeverk, klimatpåverkan och spårområde. Men mycket av detta är väl känt sedan länge.

I de tidiga kalkylerna för H+ skulle den omfattande markförsäljningen generera ett överskott som skulle räcka till 40 procent av kostnaden för en tunnel för järnväg söder om Knutpunkten, Södertunneln. Men så blev det inte, kalkylerna för Södertunneln skenade i väg och projektet pausades 2011.

De tidiga beräkningarna från 2010 innehöll en större osäkerhetsfaktor vad gäller de ekonomiska kalkylerna, projektet var ännu i ett tidigt skede och flera undersökningar återstod att göra. Därtill stoppades Södertunneln. Men eftersom nu ett antal år förflutit sedan dess, så ställer vi i Vänsterpartiet i likhet med många kommuninvånare frågan, hur ser läget ut i dag och hur är planeringen framöver.

Vänsterpartiet vill därför ställa följande frågor till Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande

• Hur stora är stadens hittills nedlagda kostnader för H+-projektet, dels totalt, dels för Oceanhamnen, dels för Oceanpiren?
  • Hur stora är exploateringsintäkterna från etapp 1 i Oceanhamnen?
  • Vilka redan kända kostnader respektive projekt som föranleder kostnader kommer staden att ha till och med år 2022 som en följd av den fortsatta exploateringen av H+-området?
  • Hur ser tidplanen/förutsättningarna ut för fortsättningen av H+, dvs Universitetsområdet, Husarområdet respektive Gåsebäck?

För Vänsterpartiets fullmäktigegrupp

Ingrid Mattiasson Saarinen

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson om H+ inlämnad 2019-02-11

Tidigare inlägg 2019-01-22

Helsingborgs Dagblad har i en serie artiklar visat på bristande insyn och transparens och avsaknad av både politisk styrning och långsiktiga kalkyler när det gäller H+-området. Detta trots att det både är en viktig del av helsingborgarnas nya stadskärna och helsingborgarnas skattepengar, som används.

Vänsterpartiet kräver en större ansvarsfullhet. Vi kan inte acceptera att helsingborgarnas skattepengar används utan att långsiktiga och väl underbyggda kalkyler tagits fram och politiskt beslutats.

Vänsterpartiet kan inte heller acceptera en stadsdel utan blandade boendeformer. Vi har inte tidigare varit med i styrgruppen men anser, efter de fakta som nu kommit fram, att det tidigare arbetssättet nu måste få ett stopp.

Vi kräver ett omtag. För den fortsatta processen kräver vi både en större transparens, politisk styrning, långsiktiga kalkyler och samråd med helsingborgarna för utvecklingen framöver av H+, dvs förutom Oceanhamnen även Universitetsområdet, Gåsebäck och Husarområdet.

Vi har tidigare, i likhet med S, krävt en politisk styrning av Mex, Mark- och exploateringsenheten. Det som nu framkommit aktualiserar än en gång detta krav.

För Vänsterpartiets fullmäktigegrupp

Ingrid Mattiasson Saarinen, gruppledare