En trygg hemvård med god arbetsmiljö

I Helsingborg har det framkommit stora klagomål på flera hemvårdsområden från personalen. Personalen har i anonyma mail lyft allt ifrån sexuella trakasserier, minutstyrning, stress och straffkultur. Ändå uppmanas det gång på gång att framträda med namn för att en förändring ska kunna ske. Vänsterpartiet vill se en arbetsmiljökartläggning och att övergripande insatser för att bryta tystnadskulturen sätts in.

I kommunfullmäktige hade vi i Vänsterpartiet den 27 augusti 2024 därför ställt frågor om klagomålen till Lars Thunberg (Kd) ordförande i Vård- och omsorgsnämnden som är den nämnd som utövar den politiska styrningen av hemvården. I debatten saknade vi i Vänsterpartiet ett ansvarstagande från politiken, där man lovar att återupprätta det förtroende som brustit när medarbetare är rädda för att trädda fram med namn i sina klagomål.

Jenny Björklund Hansson (V) kommunalråd höll ett anförande som just riktade sig till medarbetarna. Lyssna på det genom att klicka på bilden nedan.

Vill du se hela debatten om hemvården klicka HÄR

Vänsterpartiet är kritiska till hur de styrande politikerna i Kd (som har ordförandeposten),  M och L med stöd av Sd, styr hemvården.  Hemvården har länge haft mycket lägre resurser än jämförbara kommuner, samtidigt som antalet äldre i behov av hemvård ökar. Vi i Vänsterpartiet vill att du som arbetar i hemvården ska kunna känna dig trygg i att ha tid, kunskap och möjlighet att utföra ditt arbete. Då behöver de styrande politikerna vara tydliga med att hemvården måste ha tillräckliga resurser för att kunna skapa en god arbetsmiljö. Utan en god arbetsmiljö är det svårt att locka nya medarbetare eller behålla de som redan kan jobbet.

Vi vill att du som är beroende av hemvård ska kunna känna dig trygg med att möta personal som är kunnig, har tid och möjlighet att se dina behov och ge dig en god omsorg.

Vänsterpartiet har under flera år arbetet för att:

• tillsätta resurser för kvalitativa vård och omsorg
  • fokusera på en god arbetsmiljö
  • ta bort minutstyrningen och ersätta den med tillit
  • ge fackliga företrädare yttrande rätt och lyssna till medlemmarnas arbetssituation
  • ta tystnadskulturen på allvar och börja upprätta tillit

Vänsterpartiet har i flera budgetar tillsatt mer resurser till hemvården, i budgeten för 2025 ville vi satsa särskilt på en arbetsmiljökartläggning och att tillsätta resurser för just att förbättra arbetsmiljön. Vi har flera gånger ställt frågor till Lars Thunberg (Kd) som högst ansvariga politiker för Vård- och omsorg i Helsingborg, redan i april när klagomål på arbetsmiljön uppdagades ställde vi en fråga på kommunfullmäktige om arbetsmiljön.

För att fler ska vilja jobba i hemvården måste vi ha en god arbetsmiljö. Personalen måste ges tid att utföra ett gott omsorgsarbete, istället för att styras av minutscheman. I flera kommuner så som Landskrona, går man ifrån minutstyrningen. I Helsingborg har de styrande politikerna i Kd, M, L med stöd av Sd valt att försvara systemet med minutscheman, trots stor kritik från personalen som berättar om stress och tidspress.

De fackliga organisationerna måste bli lyssnade på och den kritik de framfört mot arbetsmiljön tas på allvar. I Helsingborg är resurserna till vård-och omsorg påtagligt lägre än i jämförbara kommuner, det vill vi ändra på.

Vill du komma i kontakt med Vänsterpartiet?

Hör av dig till Claudia Velasquez (V) ledamot i vård- och omsorgsnämnden på 0735-41 45 13 (mobil) eller
[email protected]

Jenny Björklund Hansson (V) kommunalråd på 0768-703805 (mobil) eller [email protected]