Vänsterpartiet har beslutat att inte delta i prideparaden

Vänsterpartiet har anmält sig att delta i årets prideparad likt många andra år. I år väljer vi dock att inte gå med i paraden. Beslutet kommer efter att ha uppmärksammats på de sponsorer som stöttar arrangemanget. Det är inget lätt beslut då vår grundinställning är att HBTQIA-rörelsen är otroligt viktig och att vi har en lång väg kvar tills Helsingborg blir en stad för alla. Vi stödjer dock hellre Ung Vänsters initiativ till alternativa aktiviteter, då paraden sponsras av företag som stöttat Israel mitt under pågående folkmord. Med sådan sponsorer är det inte att förhålla sig neutral, utan ett ställningstagande vi ser som exkluderande mot många HBTQIA personer världen över. Vänsterpartiet har lämnat in ett förslag om att staden ska bojkotta Israeliska varor, och känner att företag som McDonalds som öppet stöttat Israel inte skapar en prideparad för alla. Vi hoppas att Helsingborg pride nästa år gör en mer inkluderande omvärldsanalys och att vi åter kan delta.

Vänsterpartiets styrelse