VI VILL SE EN BUDGET FÖR BARNEN

Vänsterpartiet vill se en budget för barnen. Barnen i Helsingborg har haft det tufft under en lång tid. Dels på grund av covid 19 och sedan på grund av de styrandes nedskärningar som drabbat skolan hårt. Vi vet att när vi skapar en god grund att stå på för barn och unga så ger det hela staden bättre förutsättningar i framtiden.

Skolan i Helsingborg har länge varit underfinansierad och har de senaste åren även behövt göra nedskärningar. Fackförbunden påtalar att det behövs en 5 procentig uppräkning för att klara verksamheten. Utöver det sjunker antalet barn vilket får en stor påverkan på främst förskolornas ekonomi. Vänsterpartiet ser här en möjlighet att ge ekonomiska förutsättningar för att behålla personal och minska barngrupperna. I mer än hälften av alla barngrupper på förskolan i Helsingborg är barngrupperna för stora. Flera partier säger sig vara för minskade barngrupper, men nu har vi en möjlighet att faktiskt förändra det och därför tillför vi i vår budget motsvarande resurser som försvinner med färre barn, för att kunna behålla personalen.

Totalt tillför vi 214 miljoner kronor mer till välfärden och lägger förslag på en budget i balans. Vi tillför skolan ytterligare 121 miljoner kronor än samarbetspartierna. Utöver att behålla personal och klara verksamheten så ser vi att det fattas viktiga delar i skolan i Helsingborg. Det saknas en resursskola, det saknas även möjlighet till förskoleklass för de elever som ska börja i den anpassade skolan och det saknas tillräckligt med personal i elevhälsan. Vi tillför därför resurser för att åtgärda personalbrist och skapa verksamheter som ger alla barn en likvärdig skolgång.

Vi ser också att trots förstärkningar i socialtjänsten, så prioriteras de som redan hamnat i kriminalitet. Vänsterpartiet tror att vi parallellt behöver arbeta med de allra yngsta barnen och har därför lagt en satsning på tidiga insatser för barn i åldern 6-11 år. Vi vill också ge en större generell uppräkning som motsvarar de kostnader som uppkommer vid hög personalomsättning och ett lågt löneläge. Vi tillför därför socialnämnden 30 miljoner kronor med än samarbetspartierna.

För att ge barn och unga ett gott liv med goda förutsättningar så spelar kultur och fritid en viktig roll, därför tilldelar vi kulturnämnden 14 miljoner kronor ytterligare och idrotts- och fritidsnämnden 12 miljoner kronor mer än samarbetspartierna. Vi vill satsa på kulturskolan, men inte ställa den mot studieförbunden. Båda behövs! Kulturskolans priser ligger högt i Helsingborg och för att fler ska ha en möjlighet att delta behöver priserna också priserna sänkas.

Vi vill att barn och unga ska kunna ta del av fritids- och kulturutbudet i staden, inte minst under sommarlovet. Vi inför därför en sommarlovsbiljett på kollektivtrafik i staden för barn och unga 7-19 år.

Utöver våra ekonomiska uppdrag vill vi även att staden tar ett kliv in i modern tid och börjar använda begreppet funktionsrätt. Idag har vi fortfarande ett kommunalt råd med namnet Kommunala rådet för funktionshinderfrågor och en rådgivare för personer med funktionsnedsättning. Vi tycker det är dags att likt andra kommuner utgå ifrån ett rättighetsperspektiv och ändra namnet till Funktionsrättsrådet och stödfunktionen till funktionsrättsrådgivare.

10 förslag för ett bättre Helsingborg för barn och unga

Ytterligare resurser, utöver styrets budgetförslag enligt följande:

• Resurser till skolan i för att kunna minska barngrupperna i förskolan,
    45 miljoner kronor
  • 2 årigt pilotprojekt med skolfrukost, 10 miljoner kronor
  • Sommarlovsbiljett, 7-19 åringar, 10 miljoner
  • Införa förberedande förskoleklass som en möjlighet för barn som ska gå i den anpassade grundskolan, 10 miljoner kronor
  • Starta en resursskola, 9 miljoner kronor
  • Tidiga insatser för barn i åldern 6-11 år (socialnämnden),