Det behövs fler fritidsgårdar – inte färre

Helsingborgs dagblad (HD) har skrivit flera artiklar om  fritidsgården Vippen på Adolfsberg som i höstas riskerade nedläggning. Den 10/8 kunde vi läsa i HD att fritidsgården nu har stängt och ser inte ut att öppnas igen. Styret (M, Kd, L) med Moderaterna som ordförande i Idrotts- och fritidsnämnden sa i höstas att en utredning skulle ske och att de därefter fick se om fritidsgården fick nya lokaler eller nya former. Den nya formen ser med facit i hand ut att bli fredagsaktiviteter i idrottshallen och en stängd fritidsgård.

Anledningen till att fritidsgården Vippen behövde flytta var att lokalerna ska användas till Gymnastikens hus. Det kommer vara bra för området, men vi i Vänsterpartiet är likt polisen och skolledningen i området är övertygade om att fritidsgården behövs. Visst finns Tryckeriet och Idrottens hus för ungdomar i hela staden, men det är något annat än en fritidsgård i det egna bostadsområdet.

Det talas ofta om att fritidsverksamheterna i Helsingborg behöver mer flexibla former för att nå de unga, trots att Vippen var välbesökt av ungdomar precis i den form verksamheten var i när det tvingades stänga. Vi ser också hur verksamheter som Fryshuset lockar massor av ungdomar med just fysiska platser för kreativt skapande, rörelse och möjlighet att bara umgås. Samtidigt som kommunen lägger ner sina fritidsgårdar så har Fryshuset haft svårt att få stöd från kommunen. Att både ha otillräckliga föreningsbidrag och samtidigt stänga fritidsgårdar anser vi i Vänsterpartiet i slutändan är en dålig kombination för ungdomarna i Helsingborg.

Det har diskuterats huruvida fritidsgårdar motverkar kriminalitet. Sanningen är att det saknas forskning om just fritidsgårdar i Sverige. Däremot finns det gott om forskning som visar hur viktigt det är med positivt umgänge till jämnåriga men också vikten av relationer till vuxna som kan agera och stödja. Det finns även forskning från våldsutsatta områden i USA där just vikten av en trygg plats lyfts fram. Fysiska platser där unga kan känna sig trygga har i den forskningen visat sig vara ett avgörande i förebyggande arbete mot utanförskap och kriminalitet. I områden med trångboddhet kan fritidsgården vara den enda platsen där ungdomar kan mötas och umgås, vilket gör att även många hyresvärdar ser värdet i fritidsgårdar i bostadsområdena. Fritidsgårdar ger istället ungdomarna en plats att träffas på trygga villkor, istället för att bara vara utomhus i området.

Vilken effekt en fritidsgård har beror givetvis på hur fritidsgårdens verksamhet ser ut. Fritidsgårdar är ingen snabblösning för att bygga upp en välfärd som nedmonteras av den politiska högern, men det är en viktig pusselbit i välfärdsbygget. Därför hade Vänsterpartiet i sitt förslag till budget för 2024 avsatt resurser för fler fritidsgårdar. Vi föreslog till exempel en fritidsgård på Ättekulla, ett område där fritid Helsingborg knappt har några aktiviteter alls. Det är dessutom en stadsdel som ligger en bit ifrån  både Idrottens hus och Tryckeriet. Vi ville även minska stadens konsultkostnader och istället lägga mer resurser på föreningslivet.

Begreppet fritidsgård måste däremot tas med in i vår tid och utvecklas. Framförallt behöver unga själva involveras i att skapa mötesplatser. Fritidsgårdar behöver byggas med och för ungdomar och gärna i samverkan med föreningar och boende i närområdet. När mötesplatser finns öppnar det upp för att kunna arbeta med olika utvecklingsmodeller för att skapa trygga ungdomar. Den sociala utvecklingsmodellen är en av de modeller som i internationell forskning visat sig framgångsrik. Den bygger på att ge ungdomar möjligheten att delta i aktiviteter, att stärka ungas förmågor och ge dem bekräftelse.

Vänsterpartiet anser att det är viktigt att fritidsgårdar ska vara till för alla unga. Unga HBTQI-personer ska känna sig inkluderade, unga med funktionsnedsättningar som är i behov av förutsägbarhet och struktur ska känna sig trygga, precis som ungdomar som behöver variation, kreativitet och rörelse. På det sättet kan vi instämma i idrotts- och fritidsförvaltningens ambitioner om att skapa en större flexibilitet i verksamheten. Tyvärr innebär flexibiliteten som styret företräder nedskärningar och därmed färre möjligheter att inkludera fler. När de fysiska platserna försvinner och med dem den dagliga närvaron av personal, exkluderas många unga.

Högerstyret i Helsingborg röstade tillsammans med SD igenom en nedskärningsbudget där Idrotts- och fritidsnämnden kommer att behöva spara på grund av otillräcklig ekonomisk uppräkning i en tid då kostnaderna stigit. Tyvärr är vi övertygade om att det vi nu ser är resultatet av detta. Vänsterpartiet anser att trygghetsskapande arbete går hand i hand med att skapa mötesplatser ute i våra bostadsområden. Vi vill se fler fritidsgårdar och ett stärkt föreningsstöd.

Jenny Björklund Hansson (V) kommunalråd

Emanuel Jensen Sten (V) insynsplats Idrotts- och fritidsnämnden

Saera Khan (V) ledamot socialnämnden

Svjetlana Saric, ersättare kommunfullmäktige och Helsingborgshems styrelse