Styret och Sd röstade igenom nedskärningar

I mitten av juni hålls det varje år ett kommunfullmäktigemöte där budgeten för kommande år avhandlas. Utifrån att minoritetsstyret har ett budgetsamarbete med Sd (och utifrån HDs reportage även andra hemliga överenskommelser) var det mesta redan avgjort innan budgeten behandlades. Men demokratin får inte sägas vara oviktig för det. För oss i Vänsterpartiet är budgeten en viktig del av det politiska arbetet där vi kan visa hur det hade kunnat se ut om Vänsterpartiet varit med och styrt. Därför behövs det tydliga voteringar där det syns svart på vitt hur styret och Sd röstar ner mer pengar till skola, vård och socialtjänst trots att de säger att de ska värna tryggheten och välfärden. I Helsingborg är det tydligt att ha en starkare ekonomi än jämförbara kommuner, är viktigare än att ha den starkaste välfärden.

Vänsterpartiet la förslag på en budget i balans, det vill säga vi avsatte inga pengar i ett överskott. Det innebär inte att vi tycker det alltid är dåligt generellt med överskott. Överskottet kan behövas för att investera då de pengarna avsätts i investeringsbudgeten. Men i Helsingborg har vi redan en starkare ekonomi än i andra kommuner. De budgeterade överskottet sedan 2018 har uppgått till 1 miljard men vinsterna kommunen gjort utöver det har varit på 2 miljarder till. Den genomsnittliga soliditeten (hur mycket av tillgångarna som betalats av eget kapital, något som kan sägas beskriver kommunens betalningsförmåga på sikt) i en kommun ligger i genomsnitt på 31% medan Helsingborg ligger på mer än det dubbla, 63%. Detta är ett mål som styret vill behålla.

Det är i sig inget dåligt med att kunna finansiera tillgångar med egna medel, men det blir ett problem om de pengarna ska tas från skola, vård och socialtjänst. I Vänsterpartiets budget finansierar vi först välfärden innan vi avsätter pengar i ett överskott. Vi anser att man inte kan spara för att nå en hög soliditet när skolan samtidigt ska skära ner med 120 miljoner under åren 2023-2024.

Vi vet att en elev som inte klarar skolan, som inte får rätt stöd av samhället när den behöver det utan hamnar utanför kostar mellan ca 10-15 miljoner. Det är dyrt både rent ekonomiskt och i mänskligt lidande att spara på barn och unga. Ändå är det precis det som styret och Sd gör, inte bara förra året utan detta år igen.

Vänsterpartiet hade med sin budget satt stopp för nedskärningarna i skolan, sett till att vården finansieras fullt ut och att socialnämnden fått resurser för att kunna arbeta med förebyggande och tidiga  insatser. Nu blev det inte så utan styret och Sd röstade för fortsatta besparingar. En enig opposition var överens om att skolan inte ska tvingas till nedskärningar, utan att barn och ungas utbildning är det bästa vi kan investera i. Vänsterpartiet ville som enda parti avsätta pengar för fler fritidsgårdar. Det är en viktig satsning för att nå de barn och unga som har det svårt hemma eller i skolan och för de som behöver en aktiv fritid utan att ha råd att delta i en idrottsförening.

Under budgetfullmäktige tas även beslut om ägardirektiv för de kommunala bolagen. En stor debatt kom att handla om den ökade självfinansieringsgraden för Helsingborgs Arena Scen AB (HASAB) som driver arenan, konserthuset, Sofiero och teatern. Bolaget hade i en intern skrivelse uttryckt att det var omöjligt att göra de besparingar som den höjda självfinansieringsgraden skulle innebära utan stora strukturella förändringar. Ett extra kommunfullmäktige sates in efter att frågan remitterats av S, V och Mp. Helsingborgs dagblad skrev om exempel som getts med chockhöjda priser på teater- och konsertbiljetter. Vänsterpartiet hade tidigt lagt ett yrkande tillsammans med Miljöpartiet om att istället sänka självfinansieringsgraden. Vänsterpartiet vill se en kultur för alla inte bara för några få. Med det förslag som slutligen röstades igenom under förra veckan (av alla partier utom V och Mp), riskerar kulturen att bli mer svårtillgänglig för helsingborgarna.

Trots att läget i opposition innebär att förslag sällan går igenom, så finns det vinster som gjorts genom att styret så småningom gjort förslagen till sina. Några exempel på detta är att stadsbiblioteket nu kommer att hålla öppet söndag året runt, något som Vänsterpartiet drivit i många år. En annan bra sak är att överförmyndarnämnden får extra resurser och att samverkan mellan skola och socialnämnd blir mer uttalad.

Vänsterpartiet kommer fortsätta kämpa för ett jämlikt Helsingborg där alla har möjlighet att leva ett gott liv. Vill du vara en del av den kampen? Bli medlem genom att klicka här.

På vår hemsida har några av våra företrädare i kommunfullmäktige delat med sig av sina anföranden som du gärna får läsa. Du kan även titta på alla kommunfullmäktige sändningar i efterhand på stadens webb-tv. Du hittar sidan genom att klicka här.

Text av Jenny Björklund Hansson (V) kommunalråd