Slopa mätningar och sparkrav i välfärdssektorn

I en aktuell granskning av socialsekreterarnas arbetssituation, som har utförts av Stadsrevisionen, visar det sig att krisen fortfarande är djup inom socialförvaltningen
i Helsingborg. Detta är inte någon nyhet för oss inom Vänsterpartiet. Vi har ett flertal gånger under de senaste två åren i debatter i kommunfullmäktige, i socialnämnden,
i budgetäskanden och i insändare tagit upp förhållandena inom socialförvaltningen.
Vi har påpekat att flera socialsekreterare måste anställas, men även att anställningstryggheten och inflytandet över verksamheten måste förbättras för de anställda.

Granskningsrapporten är på 15 sidor och bygger på ett gediget material med analyser och intervjuer av personal på alla nivåer, gjorda under 2015. En medarbetarundersökning, som gjordes på socialförvaltningen 2014 och 2015, visar bland annat att personal på socialförvaltningen ger sämre betyg åt sina arbetsförhållanden än övriga anställda i staden gör. Vi kan konstatera att utredningsenheten konsekvent har varit underbemannad. För de ansvariga politikerna har besparingarna varit viktigare än en rimlig arbetsmiljö. Fackliga organisationer har förgäves lyft upp allvaret i situationen. Men ekonomin har gått före människor. Chefernas viktigaste uppgift har varit att hålla budgeten.

Intervjuerna visar ett missnöje med lönenivåer, brister i introduktioner och arbetsplatsträffar samt en hög arbetsbelastning. Det som dock är allvarligast är att de anställda vittnar om en kultur präglad av hierarkier och med brister i organisationen med onödigt många chefsnivåer. Socialsekreterarna har under en längre tid upplevt stora problem med kommunikationen och har vittnat om att organisatoriska problem har tystats ned, medan förslag på lösningar gärna ska finnas på individnivån.

Socialnämnden har i rättvisans namn vidtagit olika åtgärder under 2015 för att försöka förbättra förhållandena. Den blågröna majoriteten lyfte loss 12,8 miljoner av innevarande budgetutrymme för att bland annat kunna anställa fler, för att ge generella lönepåslag, och för att kunna inrätta ett antal så kallade karriärtjänster. Men det räcker inte långt.
På ett verksamhetsområde är sjukskrivningstalet så stort som 9% i snitt för 2015. Under året har dessutom totalt 50 tillsvidareanställda socialsekreterare slutat sina anställningar.

Ett stort hinder för organisationer inom välfärden, såsom socialförvaltningen, är att kommunens styrsystem med redovisningar, kontroller, ökad byråkrati och sparkrav inte kan förbättra det sociala arbetet i Helsingborg. Enligt styrsystemet ska även arbetet med människor mätas i effektivitet, vilket innebär att de anställda har väldigt lite inflytande över sitt eget arbete. Systemet, som kommer från företagsvärlden och kallas New Public Management, NPM, bygger på att ekonomin är det styrande målet och medför dessa ständiga mätningar och kontroller. Forskarna har sedan länge visat att NPM är ohållbart i offentlig verksamhet.

Vänsterpartiet vill slopa NPM. Vi menar att verksamheten kan fungera mycket bättre om medarbetarna får större inflytande på alla nivåer. Det finns andra styrsystem, t ex tillitssystemet i Köpenhamn, som bygger på tillit istället för kontroll.
Vi har träffat SSR och Vision, de fackföreningar som organiserar flest socialsekreterare. Bägge menar att att budgeten måste prioritera välfärden och att trenden att spara på personal trots ökade ärendemängder måste brytas. De instämmer med vår kritik av NPM. Medarbetare på alla nivåer behöver få större inflytande över sitt arbete. Onödiga beslutsnivåer måste tas bort, parallellt med att man höjer lönerna generellt och minskar på administration.

För att de medborgare som behöver hjälp ska få en bra omsorg måste de anställda inom socialförvaltningen må bra och vara tillräckligt många. Så förutom att förändra styrsystemet och förbättra organisationen på djupet, måste det satsas pengar ur den kommunala budgeten för att anställa fler på fasta trygga jobb, istället för att anlita bemanningsföretag. Vänsterpartiet kräver att socialsekreterare får en god och trygg arbetsmiljö för att öka rättssäkerheten och skyddet för dem som behöver det mest.

Claudia Velásquez,
ledamot i arbetsmarknadsnämnden

Ingrid Mattiasson Saarinen,
ledamot i kommunfullmäktige

Mats Fuchs,
ersättare i socialnämnden

Peter Ahlbom
, ledamot i kommunfullmäktige

Vänsterpartiet Helsingborg

En rapport om New Public Management av Gunilla Ryd och Kerstin Eldh,

Nätverket för Gemensam Välfärd Malmö. Ladda ner NPM-rapport

NMP skapar rädda organisationer.

Seminarium: Istället för New Public Managment

Hur blir socialsekreterarns arbetsmiljö påverkad av New Public Managment?

Olika villkor för kommunala chefer. Chefer i vård, skola och omsorg har sämre möjligheter att skapa en bra arbetsmiljö för sina medarbetare, än chefer i teknisk verksamhet. Styrning enligt New Public Management-modellen förstärker den skillnaden. Det visar en studie av forskaren Tina Forsberg Kankkunen.