Debatt i kommunfullmäktige om modersmål

Kommer de styrande med högst ansvariga skolpolitiker Dubravka Trejling Nikolic (L) att skydda modersmålsundervisning från Sverigedemokraterna förslag om inskränkningar? Eller kommer de utreda och ta bort möjligheten för elever att läsa mer än 7 år? Detta var bara en av de frågor som vi i Vänsterpartiet ställde gång på gång i kommunfullmäktige debatten utan svar. 

Det som istället sades och som också kommunicerats ut av Liberalerna som har ordförandeposten i barn- och utbildningsnämnden, var att de ska kvalitetssäkra modersmålsundervisningen. Bra så, en modersmålsundervisning av hög kvalitet är viktig. Helsingborg har därför ett unikt projekt där alla modersmålslärare kontinuerlig får kompetensutveckling en gång i veckan  i ett samarbete med forskare från Malmö universitet. Sverigedemokraternas motion hade som behandlades på kommunfullmäktiges sammanträde hade däremot flera konkreta förslag, som inte alls berörde en kvalitetssäkring utan snarare en sänkning. 

Trots detta valde Liberalerna och styret att besvara
Sverigedemokraternas förslag. Ett besvarande är ett svar politiker kan ge på förslag om det redan genomförts eller tidigare godtagits. Så vad är det då Liberalerna och styret godtagit eller genomfört av Sverigedemokraternas förslag? 

Sverigedemokraterna hade bland annat lagt förslag på inskränkningar i modersmålsundervisningen genom:

  • att man inte längre ska få läsa modersmål mer än 7 år 
  • att ensamkommande barn- och unga som har fått en ny vårdnadshavare i Sverige, som inte pratar deras modersmål, inte ska få läsa modersmålsundervisning 
  • att modersmålsundervisning bara ska få bedrivas när ordinarie skoltid är slut inte tex på en håltimme är det är passar bäst in i barnets schema

Utöver det vill Sverigedemokraterna att politikerna utöver den lagstiftning som finns ska fatta beslut om vad som definierar en lämplig modersmålslärare. När frågan ställdes till Liberalernas Amir Jawad om politikerna skulle utreda och besluta om modersmålslärarnas lämplighet, istället för att rektor har den uppgiften, så svarade han ”Du kan få ett väldigt tydligt svar här, nej, vi ska inte sitta och detaljstyra vilka lärare som anställas det är inte politikens uppdrag och ska inte så vara”. Sen röstade han för att besvara, det vill säga att instämma i att detta redan genomförts eller tidigare godtagits. 

Dubravka Trejling Nikolic (L) svarar på Jenny Björklund Hanssons (V) fråga om hur de ställer sig till Sverigedemokraternas olika specifika förslag, att hon tycker det är en naturlig del att se över och att många av dem ryms inom lagstiftningen, men ville samtidigt inte ge några konkreta svar på de olika förslagen, mer än att de ska ”ses över” genom styrets besvarande. Ett besvarande som återigen betyder att det genomförts eller har godkänts via tidigare beslut. Vänsterpartiet tycker demokrati är viktigt, i en demokratisk församling måste man veta vad man fattar beslut om. Som högst ansvariga politiker kan man inte låta bli att tycka om konkreta förslag som kommunfullmäktige tar ställning till. Väljarna behöver veta om Liberalerna och styret tänker utreda Sverigedemokraternas förslag eller ej? 

Det klimat som Liberalerna och styret är med och skapar nu, urholkar inte bara demokratin, det skapar ett klimat där barn och unga som läser modersmålsundervisning ska känna sig oroliga för inskränkningar. Självklart är det så att det är jobbigt som liberal att erkänna att man ska utreda rasistiska förslag som inskränker möjligheten till modersmålsundervisning. Men det förändrar inte den demokratiska plikten Liberalerna har mot Helsingborgarna. 

I Vänsterpartiets Helsingborg ska modersmålsundervisningen vara en självklar och viktig del av skolan. Barn och unga ska känna sig trygga i att få utveckla sitt språk och andra ämnen under hela sin skoltid. Inget barn som behöver modersmålsundervisning ska känna skuld, de ska vara stolt över att vara flerspråkiga.

Se hela debatten HÄR 

 

Dela den här sidan:

Kopiera länk