Alla barn har rätt till förskoleklass

Anförande i debatten kring vår motion om lika rätt till förskoleklass i kommunfullmäktige 250121:

Vänsterpartiet har lagt ett förslag på att ge alla barn lika rätt till förskoleklass. För oss är det viktigt att elever med oavsett funktionssätt ges möjlighet att aktivt nyttja sin rätt och ta sin plats i ett demokratiskt samhälle, därför är en likvärdig utbildning otroligt viktig. Alla elever ska få möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Därför är det olyckligt att det finns ett glapp mellan förskolan, anpassad skola och särskilda undervisningsgrupper för elever med stora behov av anpassningar. För den här frågan är inet bara en skolfråga, det är en fråga om en likvärdig skolgång och i slutändan om demokrati och lika rättigheter. Därför är det synd att kommunala rådet för funktionshinderfrågor inte fått uttala sig i frågan, för funktionsrättsfrågor berör inte bara äldreomsorg, som det lätt blir det berör frågor genom hela livet. Jag kommer dock inte dra motionen till votering om återremiss, för jag tror inte resultatet blir ett annat. MEN jag har även i en annan motion om ett arbetsliv för alla påtalat vikten av att vi använder oss av det kommunala rådet och vill ändå skicka med att jag tycker att det är viktigt att vi använder oss av våra råd. 

Förskoleklass blev obligatoriskt 2018, ganska snabbt därpå väcktes röster om hur det skulle bli till exempel för barn med intellektuell funktionsnedsättning, en så kallad IF-diagnos. Föräldrar kritiserade kommunerna som ju hade ansvaret för att uppfylla skolplikten och att de inte tog deras barns situation på allvar, det är snart 7 år sen. I Helsingborg har inget hänt för att förbättra situationen. Men i andra kommuner däremot så lyssnade man och förstod att det här faktiskt drabbade de barn mest, som hade störst behov av stöd. Efter det har många kommunder inför särskilda undervisningsgrupper bland annat för målgruppen som ska in i den anpassade grundskolan. Stockholmsstad, Huddinge, Västerås, Hedemora är några exempel och för en tid sedan fick Vänsterpartiet i Lund genom att man ska utreda ett införande i Lund. De flesta kommunerna har valt att kalla verksamheten för förberedande förskoleklass. I Hedemora skriver man att den förberedande förskoleklassen är till för de barn som före fem års ålder är utredda och diagnostiserade med en sådan diagnos så att de från och med årskurs 1, kommer att tillhöra målgruppen för anpassad grundskola. Dvs förskoleklass för de elever som ska gå i anpassad grundskola. Vi vill se att Helsingborg också ser till att ge alla barn rätt till förskoleklass. 

Jag vill särskilt lyfta barnen med en intellektuell funktionsnedsättning. Vad är då en IF-diagnos? Barn kan diagnostiseras med en IF diagnos från 3 års ålder, en lindrig IF-diagnos är inte säker att diagnostisera förrän barnet är 5 år och för en del fastställs diagnosen först i skolåldern. En IF-diagnos fastställs inte bara genom att titta på att den intellektuella nivån ligger under IQ 70, utan man tittar också på den adaptiva förmågan, tänk “adapt”, nämligen hur vi människor anpassar oss till det omliggande samhället och människorna i det. Varför berättar jag allt detta? Jo, för att man som 5 åring har stora svårigheter med att förhålla sig till sin omgivning, men får sämre förutsättningar för skolstart än de som inte har samma svårigheter, så behöver kommunen agera. För att citera Amirs (L) bevingade ord i HD men i helt annat syfte “så gör det mig heligt förbannad” när politiker väljer att inte ta de som redan har det tuffast i skolan, situation på allvar.

Vänsterpartiet har även lyft detta problem i riksdagen med (även Liberalerna har gjort det) , men det verkar inte hända så mycket tyvärr. Det gör att kommunerna behöver agera. För barnen som redan har det tufft med lärandet har inte tid att vänta.  

Jenny Björklund Hansson (V) kommunalråd

Dela den här sidan:

Kopiera länk