Vänsterpartiet fortsatte kämpa för välfärden

Styret röstade igenom en budget utan de resurser som behövs för barn- och unga

I juni avslutades budgetfullmäktige och de styrande M, Kd, L med stöd för sin budget av Sd, valde att återigen sätta pengar i överskott i stället för i att bygga upp välfärden. Totalt i vår budget ville vi tillföra 214 miljoner kronor mer till välfärden under 2025 och la därför ett förslag på en budget i balans.

Vänsterpartiet ville se en budget för barnen. Vi menade att barnen i Helsingborg har haft det tufft under en lång tid. Dels på grund av covid 19 och sedan på grund av de styrandes nedskärningar som drabbat skolan hårt. För oss som Vänsterpartister är det självklart att när vi skapar en god grund att stå på för barn och unga, så ger det hela staden bättre förutsättningar i framtiden.

Skolan i Helsingborg har länge varit underfinansierad och har de senaste åren även behövt göra nedskärningar. Fackförbunden påtalar att det behövs en 5 procentig uppräkning för att klara verksamheten, trots detta gav styret 3% och kallade det den största satsningen i “mannaminne”. Men alla vi andra som minns vet att skolan under 16 år haft långt mycket mindre resurser än jämförbara kommuner.

Utöver det sjunker nu antalet barn vilket får en stor påverkan på främst förskolornas ekonomi. Vänsterpartiet såg därför en möjlighet att ge ekonomiska förutsättningar för att behålla personal och minska barngrupperna. I mer än hälften av alla barngrupper på förskolan i Helsingborg är barngrupperna för stora. Flera partier säger sig vara för minskade barngrupper, men nu har vi en möjlighet att faktiskt förändra det och därför tillför vi i vår budget motsvarande resurser som försvinner med färre barn, för att kunna behålla personalen. I stället resurserna för att minska barngrupper och redan på Barn- och utbildningsnämndens nästkommande möte så beslutades att lägga ner en förskola och flytta barnen till närliggande förskolor. Detta trots att barngruppen på förskolan var 15 elever vilket utgör maxgränsen för en barngrupp enligt skolverket.

Vi ville därför tillföra skolan ytterligare 121 miljoner kronor än samarbetspartierna. Utöver att behålla personal och klara verksamheten så har vi sett att det fattas viktiga delar i skolan i Helsingborg. Det saknas en resursskola, det saknas även möjlighet till förskoleklass för de elever som ska börja i den anpassade skolan och det saknas tillräckligt med personal i elevhälsan.

Vi ansåg också att trots förstärkningar i socialtjänsten, så prioriteras de som redan hamnat i kriminalitet. Vänsterpartiet anser att vi parallellt behöver arbeta med de allra yngsta barnen och i vår budget ville vi därför också se en satsning på tidiga insatser för barn i åldern 6-11 år. Vi ville också ge en större generell uppräkning som motsvarar de kostnader som uppkommer vid hög personalomsättning och ett lågt löneläge. Vi tillförde därför i vårt förslag 30 miljoner kronor mer till socialnämnden än samarbetspartierna.

För att ge barn och unga ett gott liv med goda förutsättningar så ¨lyfte vi i budgeten även att kultur och fritid spelar en viktig roll, och ville ge kulturnämnden 14 miljoner kronor ytterligare och idrotts- och fritidsnämnden 12 miljoner kronor mer än samarbetspartierna. Vi ville i vår budget satsa på kulturskolan, men inte ställa den mot studieförbunden. Båda behövs! Kulturskolans priser ligger högt i Helsingborg och för att fler ska ha en möjlighet att delta anser vi att priserna behöver sänkas.

Vi ville också att barn och unga ska kunna ta del av fritids- och kulturutbudet i staden, inte minst under sommarlovet. Vi ville i vår budget därför införa en sommarlovsbiljett på kollektivtrafik i staden för barn och unga 7-19 år.

Utöver våra ekonomiska uppdrag ville vi även att staden skulle ta ett kliv in i modern tid och börja använda begreppet funktionsrätt. Idag har vi fortfarande ett kommunalt råd med namnet Kommunala rådet för funktionshinderfrågor och en rådgivare för personer med funktionsnedsättning. Vi la förslag på att det var dags att likt andra kommuner utgå ifrån ett rättighetsperspektiv och ändra namnet till Funktionsrättsrådet och stödfunktionen till funktionsrättsrådgivare, ett förslag som alla övriga oppositionspartiet stödde, men styret och Sd röstade ner. Särskilt uppseende väckande var det att ett parti som Liberalerna som ofta menar att de står på funktionsrättsrörelsens sida, ansåg att ett namnbyte inte kunde ske utan partiöverläggningar. Kd ansåg att rådet ju inte bara skulle syssla med funktionsrätt, men då undrar en ju om rådet idag endast ska syssla med funktionshinder? För oss i Vänsterpartiet är funktionsrätt en fråga om mänskliga rättigheter och därför är rättighetsbegreppet viktigt.

Som vanligt gick inte ett enda av oppositionens förslag igenom. Det säger mycket om det styre med stöd av Sverigedemokraterna som Helsingborg har.

10 förslag ur vår budget för ett bättre Helsingborg för barn och unga:

• Resurser till skolan i för att kunna minska barngrupperna i förskolan,
    45 miljoner kronor
  • 2 årigt pilotprojekt med skolfrukost, 10 miljoner kronor
  • Sommarlovsbiljett, 7-19 åringar, 10 miljoner
  • Införa förberedande förskoleklass som en möjlighet för barn som ska gå i den anpassade grundskolan, 10 miljoner kronor
  • Starta en resursskola, 9 miljoner kronor
  • Tidiga insatser för barn i åldern 6-11 år (socialnämnden),