Begränsad yttrandefrihet i Helsingborg

Efter påtryckningar från den ena sidan i Ukraina-konflikten har kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson beslutat att en föreläsning på Stadsbiblioteket inte får hållas i bibliotekets lokaler. Likaså har ABF efter påtryckningar dragit sig ur som samarbetspartner.

Yttrandefriheten är tillsammans med bl.a. åsiktsfriheten en viktig hörnsten i en demokrati.

En viktig princip i en demokrati är att låta olika uppfattningar komma till tals. Möjligheten att uttrycka sin åsikt och bilda opinion i olika frågor har länge ansetts vara en viktig förutsättning för att de politiska processerna ska fungera på ett demokratiskt sätt.

I en konflikt finns det oftast två eller flera parter med diametralt olika uppfattningar om vad som hänt och om vad som är rätt eller fel.  Yttrandefriheten stryps om vi inte låter bägge sidor komma till tals. Vi har en tradition i Sverige av att inte ge efter för påtryckningar från endera parten i en konflikt, vare sig det t ex var påtryckningar från USA när det gällde Vietnam eller är påtryckningar från Israel när det gäller Palestina.

Vänsterpartiet Helsingborg vill inte ta ställning för endera sidan i Ukraina-konflikten. Men vi tycker att det borde vara en självklarhet i ett demokratiskt samhälle att båda sidor i en konflikt ska kunna framföra sin åsikt i det offentliga rum som Stadsbiblioteket är. Därför finner vi det högst anmärkningsvärt att kommunstyrelsens ordförande tydligen har låtit sig påverkas av påtryckningar från den ena parten i Ukraina-konflikten. Detta är ett ingrepp i yttrandefriheten som både är förkastligt och oroväckande.

Mounir Mansour

Gruppledare Vänsterpartiet Helsingborg