Vi kräver sovplatser åt de behövande i staden

När vintern lägrar sig över Helsingborg, för det med sig så låga temperaturer, att ingen människa ska behöva sova utomhus nattetid. Blir det riktigt kallt finns det risk att några av de EU-migranter som nu sover i tält eller på bar mark kan frysa ihjäl.

Till större delen är det olika ideella volontärer som lägger ner mycket tid för att hjälpa EU-

migranterna med kläder, mat och om det går med övernattning inomhus. Helsingborgs stad har en anställd samordnare som ska jobba för att dessa utsatta människor i nöd ska få sina primära behov tillgodosedda. Ett grundläggande behov är att ha tak över sina huvuden nattetid, vilket inte uppfylls.

Vi undrar om de blågröna kommunalpolitikerna vet hur illa det är ställt med EU-migranterna, och om de är införstådda med de förhållanden de lever under i staden. Deras utsatthet är akut, och flera av dem kan riskera att dö, när de tvingas att sova ute på nätterna.

Alla frågor som gäller fri rörlighet inom EU är ett statligt ansvar. Vad gäller bistånd enligt socialtjänstlagen har EU-domstolen tydliggjort att detta inte ligger inom EU:s kompetensområde, utan hos medlemsstaterna. För Sveriges del innebär detta således att alla individer som vistas i landet har rätt till hjälp enligt socialtjänstlagen. Därför är det då varje enskild kommuns ansvar att hjälpa alla som vistas i kommunen, i enlighet med vistelsebegreppet.

Vänsterpartiet kräver sovplatser. 9 januari 2015
Hemlösa utan tak överhuvud. 5 januari 2015
Debattartikeln: Tak över huvudet är ett grundläggande behov, och inga människor ska behöva sova utomhus i den kalla vintern. 4 januari 2015