debatt

Helsingborg behöver mer än fotboll

Nu när kommunfullmäktige har beslutat att skjuta till pengar för att rusta upp Olympia behöver man göra satsningar även på andra områden.

Vänsterpartiet ställde sig bakom satsningen på att rusta upp Olympia för pengar ur Dunkersfonden, framförallt för att det är kommunen som äger Olympia. Föreningarna typ HIF, men även andra klubbar som olika damlag och andra mindre föreningar har samma rättigheter att hyra in sig på arenan.

Detta gynnar breddidrotten för alla samhällsklasser och kön, vilket vi är positiva till. Det kan också vara bra för staden med utomhuskonserter något så när centralt.

Helsingborgarna behöver dock så mycket mer än fotboll. Utbudet av kultur i övrigt speglar segregationen i vår stad. Det är koncentrerat till Dunkers, Konserthuset och Stadsteatern. Alla är institutioner på norr där det tas ut ganska höga avgifter, vilket gör att det bara är en viss grupp medborgare som har råd att besöka dem.

Stadsbiblioteket som är den institution som har överlägset flest besökare är mycket underdimensionerat. De kan inte längre magasinera litteratur i den utsträckning som behövs. Vänsterpartiet är det enda parti som kräver att det byggs ett nytt Stadsbibliotek.

Fritidsutbudet visar också på sociala skillnader i samhällsplaneringen. Det behövs satsningar på fritidsgårdar och på ett aktivt föreningsliv i alla bostadsområden för att skapa

Mötesplatser för alla generationer. När medborgare lever ett aktivt liv och träffas förebygger man sociala problem, och olika hälsoproblem.

Den yttre miljön i centrum är inte heller anpassad för möten mellan människor, utan mest för konsumtion och bilism. Luften i innerstaden är nästan sämst i landet. Vänsterpartiet vill ha bussfiler, begränsad biltrafik och fri kollektivtrafik i centrum. Detta kombinerat med en ny planering för Ångfärjetomten med ett nytt Stadsbibliotek, mer grönska, lekplatser och fik skulle göra innerstaden till en plats där vi medborgare kunde mötas och koppla av.

Nuvarande Stadsbibliotek kan till exempel byggas om till ett centra för studier, föreläsningar, café etc. som fortsätter att vara Söders kulturella hjärta.

Vänsterpartiet har en politik för medborgarnas behov, och inte för marknadens. Vi är positiva till förändringar som gynnar alla socialgrupper i hela staden.

Claudia Velásquez

Mats Fuchs