Kommunen som arbetsgivare
Helsingborgs stad ska vara en trygg, rättvis och hållbar arbetsgivare.
Kommunen är en av Helsingborgs största arbetsgivare. Därför har staden ett särskilt ansvar att visa att goda arbetsvillkor, trygghet och inflytande inte bara är politiska mål utan något som ska prägla den egna verksamheten.
De människor som arbetar i välfärden är kommunens viktigaste resurs. Det är undersköterskor, lärare, socialsekreterare, elevassistenter, lokalvårdare och många andra som varje dag får verksamheterna att fungera. När arbetsvillkoren försämras påverkar det inte bara personalen utan också kvaliteten i välfärden.
Under lång tid har många verksamheter pressats av effektiviseringskrav, hög arbetsbelastning och otillräckliga resurser. Resultatet har blivit stress, ökande sjukskrivningar och svårigheter att rekrytera och behålla personal. Den utvecklingen vill Vänsterpartiet bryta.
Vi vill att Helsingborg ska vara en arbetsgivare som bygger på tillit, delaktighet och respekt för de anställdas kunskap. Personalens erfarenheter ska tas tillvara och de fackliga organisationerna ska ges en stark roll i utvecklingen av verksamheterna.
En god arbetsmiljö är inte bara en personalfråga. Det är också en kvalitetsfråga. När medarbetare har rimliga arbetsvillkor, tillräcklig bemanning och möjlighet att utföra sitt arbete med yrkesstolthet blir verksamheterna bättre för alla.
Vänsterpartiet vill bygga en kommun där människor vill arbeta, utvecklas och stanna kvar. Helsingborg ska vara en arbetsgivare som går före och visar att välfärd byggs genom investeringar i människor och inte genom nedskärningar.
Vänsterpartiet vill:
- Stoppa kortsiktiga effektiviseringskrav och nedskärningar.
- Förbättra arbetsmiljön specifikt för lärare, undersköterskor och all personal inom vård och omsorg.
- Garantera rätten till heltid för alla kommunanställda som vill och kan, för att öka tryggheten och kontinuiteten i välfärden.
- säkerställa kontinuerlig kompetensutveckling i välfärden utifrån aktuella samhällsutmaningar
- Genomföra arbetstidsförkortning med bibehållen lön, med prioritet på vård, omsorg och barnomsorg.
- Höja lönerna och yrkesstatusen för undersköterskor och omsorgspersonal genom riktade lönesatsningar.
- Sänka politikerarvoden för att skapa en rättvisare fördelning av kommunens resurser.
- Stärka den fackliga samverkan och införa en tillitsbaserad styrning där personalens expertis väger tyngre än kontroll och administration.
- Öka transparensen i beslutsprocesser och säkerställa att politiker lyssnar på personalen ute i verksamheterna.
- Skapa fler sommarjobb och kultursommarjobb för att ge unga en trygg väg in på arbetsmarknaden.
- Driva en aktiv arbetsmarknadspolitik med coaching och tid för nya att lära sig arbetet och få en ökad språkkunskap
- Integrera funktionsrätten i hela arbetsgivarpolitiken genom tillgängliga arbetsplatser och anpassade arbetsuppgifter för alla.