rätten att teckna kollektivavtal

Interpellation om Hamnarbetarförbundet & Sveriges Hamnar

Sedan en längre tid pågår en principiellt viktig konflikt i flera av Sveriges hamnar. I grunden handlar det om rätten för Svenska Hamnarbetarförbundet att få teckna kollektivavtal för sina medlemmar. Något som arbetsgivarparten hårdnackat motsätter sig.

När man granskar konflikten närmare så är det mycket tydligt att det är arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, som agerar oproportionerligt aggressivt och hårt på ett sätt som drabbar Sveriges ekonomi samtidigt som det är ett angrepp på den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Vårt kommunägda hamnbolag, Helsingborgs Hamn AB, är idag medlem i Sveriges Hamnar. Det gör att även vi som förtroendevalda har ett ansvar för hur denna fråga hanteras. Vi har ju möjlighet att via vårt bolag framföra våra synpunkter och ställa krav på hur Sveriges Hamnar ska hantera den pågående konflikten.

För oss i Vänsterpartiet är det orimligt att inte ta ansvar för att värna den svenska modellen med rätten att teckna kollektivavtal. Likaså är det självklart att vi som ägare av våra kommunala bolag arbetar för att även de ska efterleva dessa grundläggande krav.

Med anledning av ovanstående vill Vänsterpartiet ställa följande frågor

• Anser kommunledningen att agerandet från Sveriges Hamnar gagnar den verksamhet som vårt kommunala bolag bedriver och ska bedriva?
  • Anser kommunledningen att agerandet från Sveriges Hamnar följer de principer som vi i kommunen tillämpar för anställningar och tecknande av kollektivavtal?
  • Har kommunledningen övervägt att uppdra till hamnbolaget att utreda möjligheterna att ansluta sig till någon annan arbetsgivarorganisation, t.ex. Sobona?
  • Om svaret på ovanstående fråga är nej, kan det bli aktuellt att göra ett sådant övervägande?

För Vänsterpartiets fullmäktigegrupp

Ingrid Mattiasson Saarinen

Interpellationen till kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson kommer förhoppningsvis att debatteras på kommunfullmäktige den 27 februari

______________

Debattartikel i Aftonbladet 8 februari 2019

Kommuner, stöd inte hamnarnas agerande!

Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar måste upphöra med sin antifackliga hållning som spär på en onödig arbetsmarknadskonflikt som skadar Sveriges ekonomi. Sveriges kustkommuner är medlemmar genom sitt ägande av hamnar. Vi kommer kräva att våra kommunala hamnar säger upp sitt medlemskap i Sveriges Hamnar och söker sig till en annan arbetsgivarorganisation.

Det pågår en principiellt viktig arbetsmarknadskonflikt i Sveriges hamnar. I grunden handlar konflikten om Svenska Hamnarbetarförbundets självklara rätt att få teckna kollektivavtal och företräda sina medlemmar. Något som arbetsgivarparten hårdnackat motsätter sig. Arbetsgivarens mål på sikt tycks istället vara att ensidigt bryta ner Svenska Hamnarbetarförbundet.

När man granskar konflikten närmare, är det mycket tydligt att det är arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, som agerar oproportionerligt aggressivt och hårt. Agerandet drabbar hela Sveriges ekonomi samtidigt som det är ett angrepp på den svenska arbetsmarknadsmodellen.

I flera hamnar har arbetsgivaren utestängt (lockoutat) arbetarna från arbetsplatsen mångdubbelt fler timmar än vad hamnarbetarna strejkat. När Hamnarbetarförbundet genomfört symboliska punktstrejker i två timmar har svaret från Sveriges hamnar varit att stänga ute arbetarna hela dagen.

De har således inte bara eskalerat konflikten utan också skadat svensk industri genom att stänga ner hamnar. De har också antagit en nationell policy som går ut på att stänga ute Hamnarbetarförbundet från fackligt inflytande.

Den pågående arbetsmarknadskonflikten används också som argument till regeringens förslag om att begränsa strejkrätten. Detta skulle inte bara påverka parterna i hamnarna utan medföra stora konsekvenser för hela den svenska arbetsmarknadsmodellen, något som flera fackförbund varit kritiska till. Vi vill istället gå en annan, rimligare och samtidigt enklare väg.

Ett stort antal av Sveriges hamnar ägs gemensamt av kommuner via kommunala bolag. Det är dessa kommunala bolag som är medlemmar i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. På det sättet har många kommuner därför blivit en part i den pågående arbetsmarknadskonflikten.

Vi som tror på den svenska modellen med fackförbund som får företräda sina medlemmar och teckna kollektivavtal, kan inte se att det är rimligt att offentligt ägda företag är medlemmar i en organisation som agerar på det sätt som Sveriges Hamnar gör.

Vi som undertecknat denna artikel är alla politiska företrädare i kommuner som äger hamnar som är medlemmar i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Det är nu hög tid att kommunerna tar ansvar för situationen. Vi kräver att vi som ägare av dessa bolag först och främst ger uppdraget att kräva ett slut på arbetsgivarorganisationens djupt antifackliga hållning och istället respekterar den svenska modellen.

Hamnarbetarförbundets krav på att få teckna kollektivavtal och företräda sina medlemmar bör omedelbart gås till mötes. Om vi inte får gehör för detta kommer vi kräva att våra kommunala hamnar säger upp sitt medlemskap i Sveriges Hamnar och söker sig till en annan arbetsgivarorganisation, t.ex. Sobona som organiserar just kommunala bolag.

Under de kommande veckorna kommer vi i våra kommuner att väcka dessa frågor i kommunfullmäktige. Dels genom att ställa frågor och interpellationer. Vi kommer också att lägga motioner om att skyndsamt förbereda ett byte av arbetsgivarorganisation, i det fall Hamnarbetarnas krav på kollektivavtal inte uppfylls.

På detta sätt står vi upp för den svenska modellen, samtidigt som vi tar ansvar för Sveriges ekonomi och skapar en lösning på den segdragna konflikten i hamnarna.

Daniel Bernmar, kommunalråd (V) Göteborg
Emma-Lina Johansson och Anders Andersson, kommunalråd (V) Malmö
Clara Lindblom, oppositionsborgarråd (V) Stockholms stad
Patrik Renfors, gruppledare (V) Oxelösund
Nicklas Lundström, oppositionsråd (V) Norrköping
Göran Brante och Annika Weitner, fullmäktigeledamot (V) Ystad
Mats Sjölin, Vänsterpartiet (V) Trelleborg
Nina Berggård, kommunstyrelsen (V) Luleå
Parvane Assadbegli, gruppledare (V) Karlstad
Brith Fäldt, ordförande för Samhällsbyggnadsnämnden (V) Piteå
Ingrid Mattiasson Saarinen, gruppledare (V) Helsingborg
Agneta Hansson, gruppledare (V) Skellefteå
Anna Maria Romlid, oppositionsråd (V)Västerås
Tania Bengtsson, gruppledare (V) Halmstad
Saga Carlgren, oppositionsråd (V) Gotland
Britt-Mari Bardon, gruppledare (V) Norrtälje

Debattartikel publicerad i Aftonbladet 2019-02-08.

Vänsterpartiet Helsingborg kommer att följa upp denna debattartikel med en interpellation till kommunstyrelsens ordförande på nästa kommunfullmäktige den 27 februari.