Barn & unga

Vänsterpartiets budgetförslag 2017

Mycket av den kommunala verksamheten påverkas av regerings- och riksdagsbeslut utan medföljande ekonomiska medel. Under den förra regeringen har välfärden urholkats, köpkraften minskat och privata vinstintressen överordnats välfärden och våra gemensamma samhällsfunktioner.

Det finns en ljusning nu när regeringen tillsammans med Vänsterpartiet har kommit överens om en rad välfärdssatsningar till kommunerna med en satsning på 10 miljarder kronor, som för Helsingborgs del innebär 86 miljoner kronor.

En del av stadens verksamheter har länge behövt stärkta resurser och en del nämnder har till och med varit underfinansierade. För att klara välfärden, arbeta förebyggande och ge många fler i Helsingborg möjlighet till ett gott liv, föreslår vi därför en skattehöjning med 9 öre* som tillför cirka 25 miljoner kronor till de ramförstärkningar och välfärdssatsningar vi vill genomföra.

Det vi inte betalar i skatt får vi istället betala genom avgifter, vilket betyder att vi inte får mer i plånboken. Den som inte har råd, kan då inte heller ta del av välfärden. Därför tycker vi att det är viktigt med en solidarisk skattepolitik.

Det är viktigt att värna om de kommunala verksamheterna. Privatiseringar och entreprenadutsättning gagnar varken kommuninvånarna eller de anställda, utan leder istället till förlorad insyn i verksamheten, försämrade arbetsvillkor och minskade möjligheter att påverka verksamhetens innehåll.

Det finns många arbetsuppgifter som behöver utföras i staden – allt från elevhälsa till att skapa en bättre arbetsmiljö för stadens medarbetare, att höja kvaliteten i skolan och att förebygga sociala problem.

När det gäller investeringar, säger vi definitivt nej till ett Landborgsgarage. Vi vill utreda möjligheten till en bilfri innerstad, med mer plats för kollektivtrafik, cyklister och gående och också stoppa genomfartstrafiken på Drottninggatan- Järnvägsgatan och utöka öppettiderna för Terrasshissen och också göra den avgiftsfri.  Vi vill att ängsmarker anläggs i större utsträckning som ett alternativ till gräsmatta och att naturreservaten Pålsjö skog och Örby ängar värnas och utökas enligt ursprungliga intentioner.

Vänsterpartiet Helsingborg vill se ett tryggt och värdigt samhälle byggt på omtanke och solidaritet, ett samhälle där vi ger människor möjligheter att växa och utvecklas, ett samhälle där människor också får den vård och omsorg de har behov av, oavsett plånbok.

Förändringar jämfört med de blågrönas budget

I vårt budgetförslag tar vi från Kommunstyrelsen/stadsledningsförvaltningen

• Evenemangsfonden inget ökat anslag 2,5 mkr
  • Ytterligare från evenemangsfonden 2,5 mkr