Aktuellt

Pressmeddelande: Vänsterpartiet är starkt emot privatiseringarna inom vård- och omsorg

I går den 31/3 röstade alliansen och Mp för att lägga ut fyra vårdboenden och fyra LSS-boenden. Jordbodalen, Valltorp, Pålsjö Park och Bergaliden som tillsammans har 283 platser samt LSS-boendena  Fjällugglegatan 1 och 2 och Björktrastgatan 8 och 10 på entreprenad.

Processen har varit utdragen sedan dess att beslutet om att privatisera togs på Vård- och omsorgsnämndens möte i oktober. Nu står både anhöriga, boende och personal inför det faktum att anbud kommer att läggas på verksamheten. Vid årsskiftet kommer privata ägare att ta över samtliga boenden och de anställda får i bästa fall en ny arbetsgivare, i sämsta fall står de inför att söka nytt arbete vilket medför ett personalbyte för de boende.

Vänsterpartiet vill uttrycka sitt stöd för alla de som kämpat och gjort sina röster hörda i denna fråga. Vi är glada att se en folklig opinion mot de privatiseringar som nu genomförs. Tillsammans fortsätter vi kampen för en god arbetsmiljö för de som arbetar inom vård- och omsorg och ett tryggt boende för de som bor inom LSS- och vårdboenden.

Jenny Björklund Hansson (V)

Ersättare vård- och omsorgsnämnden

Mounir Mansour (V)

Ledamot i kommunfullmäktige