160216 Senaste Kommunfullmäktige, en sammanfattning.

Kommunfullmäktige 16 februari 2016

·         Vänsterpartiet är kritiskt till marköverlåtelseavtal avseende fastigheterna Jordvärmen 1 och Solfången 35, Mariastaden.

Avtalet innebär att fastigheterna överlåts till HSB som avser att bygga minst 32 rad-, kedje- och parhus i 1-3 våningar och bostäderna ska upplåtas med bostadsrätt.

Vänsterpartiet ställer sig positivt till nybyggandet av lägenheter i olika boendeform, men samtidigt kräver (V)i att staden använder sig av byggmarken som man förfogar över på ett hållbart sätt (V)i anser inte att det är rymligt att använda oss av så stort markyta för att bygga bar 1-3 våningar och kräver att man bygger hög hus för att utnyttja bygg marken till max och låter bli att använda åkermark till byggandet.

• (V)i stödjer en motion från Socialdemokraterna om att göra Olympia till nationalarena för U21-laget.

Något som kommer att gynna staden i allmänt genom att sprida fotbollsglädje och förstärker stadens ställning i fotbollsvärlden och ökar intresset för staden nationellt liksom internationellt och genererar extra besök av gäster.

• Vänsterpartiet välkomnar redovisningen av arbetet avseende spårvägstrafiken. Helsingborg-Höganäs. En bra steg mot en större satsning på kollektivtrafiken i staden.

Mounir Mansour, gruppledare

Kommunfullmäktige 16 februari 2016