Vi har en annan idé och andra lösningar!

Servera ett problem och de borgerliga har en lösning – du ska tjäna mindre och betala mer i hyra medan företaget ska ha lägre kostnader och högre intäkter. I högerns Sverige behöver fastighetsägarna alltid få ta ut högre hyror och arbetsgivarna behöver alltid folk som jobbar för lägre lön och sämre villkor. För dig och mig gör det dock bara livet svårare att leva. De borgerliga tävlar tillsammans med näringslivets företrädare om vem som kan vara mest höger.

Vänsterpartiet har andra lösningar. Vi tror helt enkelt inte på att ökad otrygghet och sämre villkor kan kurera sjuka eller ge arbetslösa jobb. Vi tror heller inte att högre hyra löser bostadsbristen.

De borgerliga säger att varje individ ska klara sig själv bäst man kan. Om du är ung ska du få jobb med sämre villkor och lägre lön, vilket på borgarnas språk skrivs om till ”låga trösklar” eller ”kort väg” till jobb och om du är nyanländ får du hyra en fjärdehandslägenhet till ockerhyra.

Vänsterpartiet har en annan idé och andra lösningar. För ett bättre arbetsliv borde vi lagstifta om rätt till heltid, kräva objektiva skäl för visstidsanställningar och förbjuda inhyrning av arbetskraft för arbetsuppgifter som är permanenta.

Vänsterpartiet tycker också att det är dags för en generell arbetstidsförkortning, den senaste arbetstidsreformen kom 1970. Istället för att backa till en tid då anställda var helt beroende av chefens välvilja, behöver vi ta steg framåt mot fler och tryggare jobb.

För att lösa bostadsbristen behöver vi bygga fler hyresrätter med rimliga hyror. För att få en jämn och hög produktionstakt av bostäder måste staten helt enkelt ta täten igen.

Vad som är särskilt intressant med högerns omsorg om den svenska välfärden är att försämringarna inte gäller de välbärgade grupperna i samhället. Tvärtom, dem har de forna allianspartierna hittills värnat genom stora skattesänkningar. På dem ställs inte krav om att försämra villkor eller löner.

Vänsterpartiet vill bygga samhället starkt igen. Vi vill investera kraftigt i välfärden för att få ett samhälle som klarar påfrestningar utan att vackla.

Claudia Velásquez (v) ledamot Arbetsmarknadsnämnden

Ingrid Mattiasson Saarinen (v) ledamot i kommunfullmäktige