Vi har råd att hjälpa de hemlösa

Vid tisdagens sammanträde i kommunfullmäktige, den 20/1, blev det en tuff och livaktig diskussion kring de hemlösas situation i vår stad. Vänsterpartiet hade ställt en interpellation till Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, med frågor om hur kommunen löser dessa problem.

De ideologiska och humana skiljelinjerna polariserades mellan SD och alla övriga partier. Det visade sig tydligt hur SD:s ledamot Michael Rosenberg, underblåste myter och lögner om de 30-tal EU-migranter som vistas i vår stad. Han återkom ständigt till att dessa människor tjänade stora pengar på att sitta på våra gator och tigga, och att de inte borde vara välkomna i vår stad. Han kallade dem ”EU-turister” som utnyttjade vår välvilja.

Detta visar vilken föraktfull människosyn som partiet grundar sin politik på.

I en fri globaliserad värld råder fri rörlighet för människor. Det innebär också att grupper som tvingas fly från förföljelse och fattigdom tyvärr måste ge sig av från sina hemländer för att söka någon form av trygghet någon annanstans i världen. De EU-migranter som vistas i Helsingborg är företrädesvis romer som aldrig fått en chans till utbildning eller arbete i de länder de flyr ifrån. Nu förföljs de även här. Enligt kommunens samordnare bränns de tältläger de sover i ner, plus att de trakasseras om de söker sig till verksamheter för andra hemlösa.

Detta är oacceptabelt för ett samhälle som vårt. Vår stad borde backa upp samordnaren plus övriga organisationer som stöttar EU-migranterna och de hemlösa så mycket det går.

Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, menar att staden hjälper dessa krafter till max redan med ekonomiska medel m m. Det låter ihåligt. Röda Korset får ställa upp med övernattningsplatser utan extra ersättning då och då.

De blågröna gömmer sig bakom att man har en långsiktig strategi för att lösa problemen. Det är lovvärt i sig. Vi i Vänsterpartiet tycker också att EU ska ställa krav på Rumänien för att hjälpa sina medborgare så de inte behöver fly. Men nu har vi ett akut humant problem vi måste lösa solidariskt. Vi vill att kommunen inför en ”tak över huvudet garanti”, som innebär att alla människor som vistas i staden ska få sova under tak när det är som allra kallast utomhus, oavsett vilka hemlösa människor det gäller.

Vistelsebegreppet i socialtjänstlagen innebär att staden ska ta ansvar för alla människor som vistas i staden. Så med tanke på att Helsingborg har en god ekonomi har vi råd med solidaritet.

Mats Fuchs
Helsingborg