insändare

Helsingborgarna vill ha en politik med innehåll

Vid en bedömning av valresultatet i Helsingborgs kommun ser man tydliga tendenser. Vänsterpartiet, SD och Centern ökar med två mandat var, samtidigt som de övriga partierna som är representerade i fullmäktige står still eller minskar något. Vad speglar då detta? SD:s och Centerns ökning följer rikstrenden, medan Vänsterpartiet gör ett starkt kommunalval på lokal nivå. Partiet dubblerar sitt väljarstöd i många bostadsområden, når nya grupper av människor i alla samhällsskikt, och får stor respekt för sin kommunalpolitik av såväl tjänstemän som politiska motståndare.
Detta ser vi i Vänsterpartiet som ett starkt historiskt trendbrott, men även som ett tydligt tecken på att medborgarna i Helsingborg vill ha tydliga politiska ideologier. När vi pratade med folk på gator och torg, vid debatter, i hemmen när vi knackade dörr etc, så mötte vi en längtan efter ett samhälle byggt på rättvisa, solidaritet och omtanke mellan människor.
Helsingborgarna är ett släkte som i grunden värnar om en människosyn där vi tar hand om varandra, och där vi inte vill att storkapitalet suger ut vår gemensamma sektor vad gäller vård, skola och omsorg. Jag har nog mött och samtalat med några tusen människor i vår stad i denna valrörelse, och känt av en samsyn vad gäller dessa grundläggande värderingar, även om alla dessa inte röstat på V.
När HD intervjuade folk i Helsingborg innan valet om vilka frågor som de tyckte var viktiga, så svarade de skolan, vinster i välfärden, ungdomsarbetslösheten, Ångfärjetomten och ett kommunalt avtal med Migrationsverket. Vänsterpartiet i Helsingborg har drivit alla dessa frågor starkt även långt innan valrörelsen drog igång. Det har vi gjort just för att vi är ett parti som står för humanism och rättvisa och som vill lyssna på folk, i stället för att köra vårt eget race.
Frågan om Ångfärjetomten visar tydligt hur de övriga partierna, utom möjligtvis Miljöpartiet,
inte bryr sig om vad medborgarna tycker. Inte heller i de övriga frågorna har man visat att man är speciellt lyhörda. Representativ demokrati är inte detsamma som att politiker kan göra vad de vill när de väl blivit valda, det är ett ansvar att hela tiden lyssna in medborgarnas vilja.
En grupp människor som politikerna nästan helt sett förbi under lång tid är våra pensionärer. De har fått allt sämre förhållanden med högre skatt och usel service när det gäller sjukvård, hemtjänst, färdtjänst, medicin m m. Denna grupp människor har byggt upp vårt land och vår välfärd och är värda det bästa på ålderns höst.
SD och Vänsterpartiet var de partier som drev pensionärernas frågor i Helsingborg starkast. Det var en del i dessa partiers framgångar. Men vad många missat är att SD har stöttat Alliansens politik med fem jobbskatteavdrag, vilket lett till att pensionärerna blivit allt fattigare på de få rikas bekostnad. Sen är och förblir SD ett parti som spelar ut olika grupper av människor mot varandra i stället för att verka för rättvisa för alla.
Vi Vänsterpartiet är stolta över vår framgång i valet i Helsingborg, men framförallt är vi glada över att majoriteten av medborgarna vill ha ett rättvist solidariskt samhälle.

Mats Fuchs
Styrelseledamot