Socialism
Socialism
Ett samhälle fungerar bäst när människor styr tillsammans.
Vänsterpartiet är ett socialistiskt och feministiskt parti. För oss handlar socialism om demokrati, jämlikhet och människors möjlighet att påverka sina egna liv. Det handlar om att makt och resurser ska fördelas rättvist och att samhället ska styras utifrån människors behov, inte utifrån ekonomiska särintressen.
Vi tror att samhället blir bättre när gemensamma resurser används för att skapa trygghet, frihet och jämlika livsvillkor. Skolor, omsorg, bostäder och annan samhällsviktig verksamhet ska utvecklas utifrån vad människor behöver, inte utifrån marknadens krav på avkastning och lönsamhet.
I kommunpolitiken handlar demokratisk socialism om att sätta människors behov före ekonomiska system och administrativa modeller. Budgeten är ett viktigt verktyg, men den får aldrig bli viktigare än verksamhetens uppdrag. Ekonomin ska användas för att uppnå politiska mål och skapa ett bättre samhälle. Inte vara ett mål i sig.
Under de senaste årtiondena har många kommuner styrts enligt principer som brukar beskrivas som New Public Management. Tanken har varit att offentliga verksamheter ska styras mer som företag, med fokus på mätning, kontroll, konkurrens och ekonomiska resultat. För Vänsterpartiet har denna utveckling ofta lett till att människor hamnat i skymundan.
När verksamheter styrs genom detaljmätning, budgetmål och administrativa nyckeltal riskerar professionell kunskap och mänskliga behov att få mindre utrymme. Lärare, undersköterskor, socialsekreterare och andra medarbetare får mindre möjlighet att använda sin erfarenhet och sitt yrkeskunnande. Samtidigt växer administrationen och avståndet mellan beslutsfattare, personal och invånare.
Vi vill se en annan styrning av kommunen. Tillit till personalens kunskap, demokratiskt ansvarstagande och invånarnas erfarenheter ska väga tyngre än detaljstyrning och kortsiktiga ekonomiska mål. Helsingborg ska styras av politiska visioner och demokratiska beslut. Inte av modeller som behandlar välfärden som en marknad.
För Vänsterpartiet är demokrati mer än att rösta vart fjärde år. Demokrati handlar också om människors möjlighet att påverka sin arbetsplats, sitt bostadsområde, sin skola och sin kommun. Därför vill vi stärka invånarnas inflytande och skapa fler möjligheter till delaktighet i kommunens utveckling.
Socialism handlar ytterst om makt. Om vem som fattar besluten, vem som får ta del av samhällets resurser och vilka värden som ska styra utvecklingen. Vi vill bygga ett Helsingborg där demokratin fördjupas, där välfärden styrs av människors behov och där alla ges möjlighet att leva fria, trygga och jämlika liv.
Vänsterpartiet vill:
- Bygga en stark, gemensamt finansierad välfärd som är en självklar del av livet och som finns nära människor genom hela livets olika skeden.
- Styra välfärden långsiktigt och demokratiskt, med människors behov före marknadslogik, nedskärningar och kortsiktiga besparingar.
- Stoppa vinstuttag och marknadsstyrning i välfärden och säkerställa att skattemedel används till kvalitet, personal och verksamhet.
- Värna och utveckla välfärden i egen regi och prioritera offentliga, idéburna och kooperativa alternativ framför privata vinstdrivna bolag.
- Finansiera vår gemensamma välfärd så att det alltid finns utrymme för god arbetsmiljö, möjligheter att skapa välfärd och som tar höjd för oförutsedda händelser och omställningsarbete.
- Säkerställa offentligt ägande och demokratisk kontroll över energisystem och infrastruktur för att möjliggöra en snabb och rättvis klimatomställning.
- Stärka det offentliga ägandet av mark, energisystem och samhällsviktig infrastruktur för att säkerställa demokratisk kontroll över stadens utveckling.