Skip to main content

Energi

Klimatkrisen är en av vår tids största utmaningar. För att klara omställningen till ett hållbart samhälle krävs stora investeringar i förnybar energi, energieffektivisering och modern infrastruktur. Men omställningen måste också vara rättvis. Ingen ska lämnas efter när samhället ställer om.

För Vänsterpartiet är energi en samhällsviktig resurs som ska styras demokratiskt och användas för människors och samhällets bästa. Vi tror inte att klimatutmaningarna kan lösas av marknaden ensam. Omställningen kräver politiskt ansvar, långsiktiga investeringar och gemensamma lösningar.

Helsingborg har goda möjligheter att gå före i klimatarbetet. Genom offentligt ägande och långsiktiga investeringar kan vi utveckla energisystem som minskar utsläppen, stärker samhällets beredskap och bidrar till ett mer hållbart Helsingborg.

För Vänsterpartiet är det viktigt att energisystemen styrs utifrån klimatnytta och samhällsbehov, inte kortsiktig vinst. Därför vill vi värna det gemensamma ägandet av energisystem och annan samhällsviktig infrastruktur. Demokratisk kontroll ger större möjligheter att fatta långsiktiga beslut som gynnar både invånarna och klimatet.

En rättvis energiomställning kan skapa nya jobb, minska utsläppen och göra det enklare för människor att leva hållbart i vardagen. Vi vill att Helsingborg ska ta ansvar för framtiden och visa att klimatarbete, jämlikhet och ekonomisk utveckling kan gå hand i hand.

Vänsterpartiet vill:

  • Energieffektivisera kommunens fastigheter och öka användningen av förnybar energi.
  • Säkerställa offentligt ägande och demokratisk kontroll över energisystem och infrastruktur för att möjliggöra en snabb och rättvis klimatomställning.
  • Värna och utveckla kommunala bolag som Öresundskraft som verktyg för klimatomställning och lokal utveckling.
  • Ställa höga klimat- och miljökrav vid upphandlingar och investeringar.
  • Genomföra klimatomställningen på ett sätt som stärker jämlikheten och förbättrar människors vardag,