kommunpolitik

Styret stödjer sig på Sd i sin besparingpolitik

Helsingborg har fått en budget, där besparingarna som M, L, Kd och Sd röstade igenom slår hårt mot välfärden i en tid då många redan har det tufft. Det är nog ingen hemlighet för någon att om Vänsterpartiet hade fått styra, hade vi haft fokus på att bygga välfärden stark igen. Trygghet hade varit  mindre förknippat kameror och ordningsvakter och mer med en stark skola, minskad barnfattigdom och en levande kultur.

Här har vi tydligt olika syn, men tydligen har vi även olika syn på valresultatet. Jag läste nämligen i det program som den så kallade “Treklövern” har lagt fram att treklövern har “fått mandat i valet att styra Helsingborg”. Jag skulle nog snarare säga att de fått mandat efter valet, genom att söka sig till Sverigedemokraterna som ökar, medan treklövern faktiskt minskade sitt stöd hos Helsingborgarna. Det är inte väljarna som gett treklövern mandat att styra Helsingborg, det är sverigedemokraterna och det är inte samma sak.

När jag läser vidare i mandatprogrammet för perioden, så finns det ändå mycket jag instämmer i, som de flesta nog instämmer i, att skolan och välmående föräldrar är avgörande och viktiga för barns uppväxtvillkor, att vi har stora utmaningar med att rekrytera medarbetare med rätt kompetens till vård- och omsorg. Men problemet är att jag inte ser några lösningar på de utmaningar som radas upp. Efter 16 år av högerstyre och särskilt med den nu beslutade budgeten, så vet vi att treklövern inte kommer att ge resurser till välfärden. Då krävs det ju att man levererar andra lösningar? Tidigare har det ju varit innovation som upprepats, nu låter det som att ordning och reda av sig själv kommer att ge barnen en trygg skola, och få människor ut i arbete.

Jag läser att missbrukare är ett otryggt inslag i vår gatuvy, jag håller med, men framförallt är otryggheten som störst för just de missbrukare som inte vet hur de ska få tak över huvudet, vård eller stöd att ta sig ur missbruket. Jag ser inga krafttag mot hemlöshet, men jag ser hur utsatta människors otrygga livssituation, i treklöverns Helsingborg, blir ett större problem för andra än för dem själva.

Centralt för att få folk i arbete är att det ska vara mer lönsamt att arbeta än att leva på bidrag, läser jag. Jag undrar då vilka jobb som inte ger mer lön än den ersättning du kan få från ekonomiskt bistånd? Det är inte kollektivavtalsenliga löner. Vi måste slå hål på myten att en vanlig lön är jämförbart med ekonomiskt bistånd, så ser inte verkligheten ut. Men vi måste mest av allt se till att skapa ett inkluderande arbetsliv, ingen människa förtjänar att stängas ute från arbetslivet.

Framförallt måste vi ha en annan syn på våra medmänniskor än den som skiner igenom i programmet från treklövern. Ett samhälle är aldrig bättre än hur det tar hand om dem som har det sämst ställt, brukar man säga. Vänsterpartiet vill se en stark välfärd som bygger gemenskap och tillit till varandra. Vi tar varje dag av opposition på allvar för när det är val igen och högern har visat att fler besparingar inte räddade välfärden, då är det vi som måste bygga upp välfärden igen.

Jenny Björklund Hansson, kommunalråd Vänsterpartiet Helsingborg