Vårt förslag om minnesgåva i daglig verksamhet blir verklighet

Snart kommer alla helsingborgare som deltagit i en daglig verksamhet i 25 år att visas uppskattning med en minnesgåva tack vare Vänsterpartiet Helsingborg. “Det handlar helt enkelt om att visa uppskattning och att alla ska inkluderas”, säger Ingrid Mattiasson Saarinen (V) som har skrivit Vänsterpartiets motion som ser ut att röstas igenom i kommunfullmäktige.

Vi har frågat Ingrid hur det kommer sig att hon skrev motionen. “Jag fick höra i samband med att minnesgåvor skulle delas ut i Helsingborg, att de som arbetar inom daglig verksamhet  inte uppmärksammas på motsvarande sätt. Vilket jag tyckte var djupt orättvist.” Hon såg över hur det såg ut i andra kommuner och föreslog för sin partigrupp att de skulle lägga ett förslag om minnesgåva. “Vänsterpartiet Malmö hade ganska nyligen skrivit en motion om detta, där de hänvisade till att bland annat i Sundsvall, Uppsala och Göteborg delas minnesgåvor ut även till dem som arbetar inom daglig verksamhet”, säger Ingrid.

Så på vilket sätt tror då Vänsterpartiet att en minnesgåva kan vara betydelsefull för dem inom daglig verksamhet? Ingrid säger att för deltagarna i daglig verksamhet är verksamheten en stor del av deras vardag och många ser också verksamheten som sitt arbete. Verksamheten ska ju efterlikna den ordinarie arbetsmarknaden så långt det är möjligt, även om det inte råder ett formellt anställningsförhållande. Hon tycker att alla som på något sätt arbetar inom Helsingborgs stad ska betraktas som de medarbetare de är.  Ett sätt att visa de personer som deltar i daglig verksamhet stadens uppskattning, då känns det naturligt att inkludera dem bland de inom staden som får en minnesgåva efter 25 års arbete. Ingrid menar att minnesgåvan är ett sätt att visa uppskattning för det arbete som någon under många år utfört för staden.

När vi ändå diskuterar daglig verksamhet så passar vi på att fråga Ingrid om det finns annat inom daglig verksamhet som du skulle vilja förändra? Ingrid påtalar då att habiliteringsersättningen borde höjas. Hon lyfter även ett annat förslag som Vänsterpartiet lagt om att fler deltagare inom daglig verksamhet ska inkluderas på arbetsmarknaden genom anställning. “Men så länge som någon arbetar inom daglig verksamhet tycker jag att hen också ska ha en långt skäligare ersättning”, säger hon.

Ingrid Mattiasson Saarinen (V) satt i kommunfullmäktige i Helsingborg under förra mandatperioden och är under denna mandatperiod förtroendevald ersättare i regionfullmäktige. Hon sitter i arbetsmarknadsnämnden och i sjukhusstyrelsen i Helsingborg samt i regionens kulturnämnd.