Sluta skära ner på skolan!

Högerstyret gömmer sig istället för att ta ansvar för skolan!

Det är en skam att se hur vår kommun, under högerstyrets ledning, smiter undan sitt ansvar i skolan och prioriterar att låta kommunen lägga en halv miljard på hög framför att stärka utbildningen och lärarnas möjligheter i kommunen. När skolan var uppe för debatt i fullmäktige under delårsrapporten, valde kommunstyrelsens ordförande Christian Orsing (M) att enbart prata siffror istället för att bemöta den viktiga debatt om besparingarna som lärarna genom den manifestation de arrangerat utanför salen ville lyfta.

Det närmsta innehåll Christian kom till var att kritisera oppositionen för ordval som “katastrofen i skolan”, ord som kom direkt från lärarna själva. Christian valde istället att förmedla att allt är lugnt. Ingen ska behöva oroa sig. Det är ett fruktansvärt märkligt budskap till lärarna och deras fackförbund som protesterade utanför mötet om den katastrofsituation som råder i skolan när elevassistenter sägs upp, vikarier inte ersättas och lärare som redan stressar för att hinna med inte längre vet hur de ska klara sitt uppdrag. Inför kommunfullmäktige den 23 januari har vi ställt frågan till Hans Nelson (L) om han anser att styrets budget finansierar skolan fullt ut och följer skollagens intention att all utbildning ska ta sin utgångspunkt i barnets bästa? Liberalerna har likt tidigare mandatperioder tillsammans med styret, nu med stöd av SD det högsta ansvaret för skolan i Helsingborg.

När delårsbokslutet tidigare debatterades valde dock Nelson att inte säga ett enda ord på hela mötet. Vi hoppas att vi kan få riktiga svar nu. Under budgetfullmäktige var istället budskapet från barn- och utbildningsnämndens ordförande Hans Nelson (L) att nu har styret tagit en budget, så nu får rektorerna lösa resten. I protokollet från beslutet om Barn- och utbildningsnämndens internbudget så skriver Sveriges skolledare med rätta att de vill se att ytterligare resurser tillförs så att elevers måluppfyllelse och en rimlig arbetsmiljö säkerställs. De vill även att politiker i nämnden och i kommunfullmäktige på så sätt tar ansvar på riktigt genom att betrakta skola och utbildning som en prioriterad investering för framtiden. Det är uppenbart att styrets budget för skolan i Helsingborg inte håller. Det är dags att de börjar lyssna på de som verkligen vet vad som pågår i våra skolor: rektorer, lärare och elever.

För visst, i sanningens namn händer det att någon i styret säger något fint om att skolan är viktig. Men det finns inte en tillstymmelse av handling till de orden. I HD 21/10 2023 skrev Christian Orsing (M) och Hans Nelson (L) tillsammans med Lars Thunberg (Kd)  att de har en verklighet att förhålla sig till när det gäller budgeten. Men ingen i det gänget vill samtidigt kännas vid den verklighet som personalen i skolan beskriver. Den verklighet som Sveriges lärare gick ut och demonstrerade för att politikerna i staden skulle höra.

I en tid då utbildning och kompetensutveckling borde vara högsta prioritet för att säkra en bättre framtid för vårt samhälle, är det uppseendeväckande att högerstyret smiter undan sitt ansvar.

Lärarna beskrivs med rätta ofta som hjältar, men de är helt vanliga människor i bemärkelsen att de inte orkar arbeta i en dålig arbetsmiljö där förutsättningarna för att göra ett gott jobb ständigt minskar. Lärare som jobbar hårt för att forma våra barns framtid och förtjänar respekt och bra förutsättningar för att kunna göra sitt jobb, inte protestera för sina rättigheter.

Styret, med stöd av SD, pratar vitt och brett om vikten att bekämpa otrygghet i samhället, men verkar antingen inte förstå sambandet med en underfinansierad skola eller bara struntar i det. De glömmer oavsett att en stark utbildning är en grundläggande faktor för att minska otryggheten och skapa en bättre framtid för våra medborgare.

Styrets argument för att lägga kommunens vinst på hög kan inte försvaras när våra skolor kämpar med stora utmaningar. Och vi i oppositionen gav dem möjlighet. Vi har gång på gång föreslagit att låta vinsten gå till att rädda skolan och välfärden. På kommunfullmäktige den 23/1 ställer även Jan Björklund (S) en fråga om varför styret återigen, när det fanns mer stadsbidrag än väntat, inte ville prioritera skolan. Styret och Sd röstar konsekvent nej till mer pengar till skolan, med argument att det kommer hårdare tider. Vi hoppas att barnen som nu går i skolan tar det till sig. Det blev ingen extra resurs i klassen för styret valde att lägga skattepengar i sparkassan istället. Detta duger inte. Länge har styrets argument varit att vi skulle spara inför dåliga tider, att Helsingborgs goda finanser är bra i ett sådant läge. Men deras nedskärningar i skolan bara fortsätter

För oss i Vänsterpartiet är det självklart. Eleverna har rätt till en högkvalitativ utbildning, och lärarna måste ha rättvisa löner och arbetsvillkor. Att ge en halv miljard i vinst till kommunen istället för att investera i skolan är ett kortsiktigt och oansvarigt val.

Genom att ge lärarna rättvisa löner och resurser, och se till att eleverna har de bästa möjliga förutsättningarna, skapar vi en starkare och mer inkluderande samhällelig framtid. Det är det enda förnuftiga sättet att använda våra gemensamma resurser.

Så länge vi har ett borgerligt styre så kommer vi fortsätta kräva att de tar ansvar för skolan och lärarna i Helsingborg, istället för att smita undan sitt ansvar.

Joacim Petersson, fullmäktigeledamot Vänsterpartiet
Jenny Björklund Hansson, kommunalråd Vänsterpartiet