kommunpolitik

Rent vatten är viktigt för en hållbar framtid

Genom våra kroppar utsöndras läkemedelsrester och hamnar i avloppsreningsverken. Hur stora mängder läkemedelsrester som hamnar i naturen är oklart eftersom ingen myndighet har ett helhetsansvar för detta.
Eftersom de befintliga processtegen i reningsverken har svårt att totalt bryta ned läkemedel når de lätt våra sjöar och hav. Även låga koncentrationer av läkemedel kan påverka vattenmiljöer t.ex. hormoner hämmar fortplantning hos fisk och psykofarmaka kan ändra beteendet hos havsorganismer. I slutändan påverkar det oss människor för att vi äter fisk från sjöar och havet, vi ingår i kretsloppet.

I Sverige finns i dagsläget inte något formellt krav att rena bort läkemedelssubstanser. De tekniker som används vid dagens avloppsreningsverk är främst anpassade för att minska övergödning och klarar därmed inte att rena bort vissa läkemedel.

Det satsas, via Naturvårdsverket, på att modernisera avloppsreningsverk för att i högre utsträckning kunna rena exempelvis läkemedel ur avloppsvattnet. Både nationellt och internationellt pågår mycket forskning inom området och avancerade vattenreningstekniker och anläggningar testas och tas kontinuerligt i drift både i Sverige och i andra länder.

Det finns två metoder för att rena avloppsvatten från medicinrester – aktivt kol eller ozonering.  En kombination av de två metoderna har gett bäst rening.

En ny erfarenhet från ett pilotprojekt i Klippan med kol-, sandmembran och ozonfilter visade sig ta bort 95 % av läkemedelsresterna. Vänsterpartiet vill att ett liknande projekt startar i Helsingborg och avsatt därför pengar för detta i sin budget. Rent vatten är viktigt för en hållbar framtid.

Svjetlana Saric (V) ersättare i kommunfullmäktige