Stärk den sociala omsorgen

EN STARK VÄLFÄRD FÖR EN STARK FRAMTID!

Rebecca Thell (V) kommunfullmäktigeledamot höll inledningsanförande på avsnittet om socialnämnden.

Sociala problem skapas av sociala orättvisor. Socialnämndens arbete är avgörande för människor i nöd.

Nedskärningar i Helsingborgs välfärd löser inte de sociala problem som finns i staden.

Många barn befinner sig dagligen i en påfrestande uppväxtmiljö, där de utsätts för misshandel, bevittnar våld och/eller får ta konsekvenser av missbruk i familjen. Det finns barn och ungdomar som utsätter andra för brott och sig själva för allvarliga risker. Anmälningar om barn som far illa måste tas på allvar, liksom barns behov av stöd och skydd.

Socialtjänsten ska enligt lagen arbeta förebyggande. Idag saknas dock ofta möjlighet för socialarbetare att arbeta förebyggande eftersom de resurser som finns i stället måste läggas på individuella, akuta lösningar. Det förebyggande arbetet får aldrig stå tillbaka för tvångsinsatser och omhändertaganden.

Alltför strama ekonomiska ramar och detaljerade styrsystem inspirerat av new public management och därmed svårigheter att rekrytera och behålla personal har lett till en allvarlig kris inom socialtjänsten.

Politiken måste se till att nämnden har tillräckligt med resurser för att möta en ökning av ärenden. Nämnden måste rusta och anställa mer för att skapa trygghet.

“Vi vill därför ansvarsbefria socialnämnden från resultatansvar för den lagstiftade verksamheten. Tjänstemän måste ha möjlighet och tillit att uppfylla lagen och  inte begränsas av de ekonomiska ramarna. Det innebär inte att nämnden inte ska förhålla sig till och sträva efter en budget i balans, men att den enskildes lagstadgade stöd aldrig får begränsas utifrån de ekonomiska ramarna. Här har kommunfullmäktige ett ansvar.”

Vänsterpartiet vill att socialtjänstens förebyggande och uppsökande verksamhet ska vara prioriterad. Vi lägger därför förslag på en budget i balans och ger socialnämnden en förstärkning med ytterligare 10 miljoner utöver de fyra samarbetspartiernas förslag. Detta för att kunna arbeta med omställningen till förebyggande och tidiga insatser.

I Helsingborg är skillnaden stor mellan elevers skolgång beroende på vad ens föräldrar har för utbildningsbakgrund.  Statistik från Skolverket visar att 56,4 procent av elever med lågutbildade föräldrar klarar kunskapskraven i alla ämnen

Det är därför bra att styret lägger pengar på Familjen läser. Något som vi i Vänsterpartiet också lägger 1 mkr till.

Kvinnojouren måste stärkas
Våld i nära relationer är en av de yttersta konsekvenserna av vårt patriarkala samhälle. Alla stadens förvaltningar måste därför ha kunskap om denna fråga för att de ska kunna agera förebyggande och uppmärksamma när någon blir utsatt.

Vänsterpartiet vill att den som blir utsatt för våld i nära relation får den hjälp och det stöd de behöver. Vi ser fram emot att Familjefridscentrum är igång och kan börja arbeta.

Den som lämnat en våldsam relation ska inte behöva kämpa för att klara samverkan mellan kommunens förvaltningar och krav, här måste kommunen ta sitt ansvar och vara den som stöttar tills det finns ork för den enskilde att ta ansvaret fullt ut.

Vill vill därför stärka kvinnojourens arbete genom att ge ett långsiktigt ekonomiskt stöd. Exempelvis genom att upprätta ett IOP-avtal, ett idéburet offentligt partnerskap, där kommunen ger ett flerårigt stöd utifrån avtalet.

Våra medborgare förtjänar bättre.

Tack.

Budgetfullmäktige 230614