Vänsterpartiets budget för 2024

En stark välfärd för en stark framtid

Sedan 2018 har Helsingborg överskridit det budgeterade överskottsmålet med 2 miljarder kronor, ändå ser vi hur man under 2023 fortsätter spara sig ur krisen och gör nedskärningar i välfärden. Det är en matematik som inte går ihop. Vänsterpartiet anser att våra gemensamma resurser måste användas till att finansiera välfärden.

I budgeten för 2024 fördelar vi istället resurserna genom satsningar på skola, fritid, socialt förebyggande arbete och att ge helsingborgare stöd ut i arbete. Totalt fördelar vi ca 120 miljoner kronor mer till välfärden än samarbetspartiermas förslag. Vi investerar utöver samarbetspartnernas förslag cirka 100 miljoner kronor mer i klimatinvesteringar och 88 mnkr sociala investeringar för välfärdsbygge. Vi säger generellt nej till att bygga på åkermark.

Stoppa nedskärningarna och skapa en likvärdig skola och trygg vård

Vänsterpartiet lägger med sin budget ett förslag som fullt ut finansierar skolan och vården. Med styrets förslag fattas de båda nämnderna tillsammans ca 80 miljoner kronor. Vi lägger också förslag om en kommunal Resurskola för elever med NPF-diagnos och/eller problematisk skolfrånvaro. Vi vill även se att Vård- och omsorgsnämnden inför ett projekt för arbetstidsförkortning.

Växla konsultkostnader och politikerarvoden mot föreningsstöd

Vänsterpartiet vill ge kommunstyrelsen i uppdrag att se över stadens konsultkostnader och minska stadens konsultkostnader med 10%. Vi vill även se ett tak för politikerarvoden. Det som staden tjänar in på minskade politikerarvoden och konsultkostnader vill vi växla mot ett starkare föreningsliv, genom att istället använda de resurserna till föreningsstöd.

Kulturskola och fritidsgårdar för fler

Vi anser att ett starkt föreningsliv, en bredd och tillgänglighet i kulturen samt fritidsgårdar och fritidsaktiviteter för unga är några av de bästa förebyggande insatserna vi kan ha. Vi satsar därför 4 miljoner på Kulturskolan. Vi behöver också fritidsgårdar ute i områden, till exempel på Drottninghög och Ättekulla. Det är i det dagliga mötet mellan unga och fritidspersonal som relationer byggs.

Vi vet att det kostar att skära ner på barn- och ungas utbildning och att pressa medarbetarna i vården i ett utsatt läge där vi redan står inför stora utmaningar med kompetensförsörjningen. “Vänsterpartiet vill stoppa nedskärningarna och satsa på en god arbetsmiljö.”  – Jenny Björklund Hansson, kommunalråd (V)

Vänsterpartiets största satsningar:

• Barn och utbildningsnämnden får 60 mnkr i generell tilldelning samt för resursskola
  • Vård- och omsorg ges 35 mnkr i generell tilldelning samt för ett projekt med arbetstidsförkortning
  • Socialnämnden ges 10 mnkr för förebyggande/tidiga insatser
  • Idrotts- och fritidsnämnden 10 mnkr till fritidsgårdar och föreningsstöd
  • Arbetsmarknadsnämnden får 8 mnkr för att anställa fler guider, utöka sommarjobben och sprida Rekrytera till fler områden med mera
  • Kulturnämnden får 5 mnkr för kulturskolan och ökat kulturstöd (vi har såklart också med söndagsöppet på stadsbiblioteket som vi kämpat länge för!)

Några exempel på uppdrag/investeringar:

• att SFI undervisningen kvalitetssäkras genom en kvalitetsuppföljning
  • att se över så att ansökningarna om personlig assistans ökar i omfattning med den nya lagens intentioner
  • ta fram en plan för att minskar stadens konsultkostnader med 10% och växlar det mot föreningsstöd
  • att avsätta 1 miljon kronor ur investeringsbudgeten för kompisbänkar (förslag från Lussebäckens förskola)
  • att ge barn och utbildningsnämnden i uppdrag att inventera den faktiska storleken på barngrupperna i förskolan och skapa en plan för hur barngrupperna kan minska samt utreda kostnader

Läs vårt budgetförslag här
Läs vår ekonomiska tilldelning här
Läs vår investeringsplan här

Kontakt: