H22 utvärderingen visar ett projekt som inte nådde hela vägen fram

Vänsterpartiet är generellt positiva till stads- och välfärdsutveckling och var därför också i grunden positiva till H22. Däremot sa vi tidigt att vi ville se ett fokus även på rätten till en bostad, arbetet mot segregation och att stationsorterna skulle inkluderas. Vi ser i granskningen som Afry gjort att satsningen på Drottninghög fallit väl ut, vilket känns positivt, likaså är det positivt att den tillitsbaserade styrningen lyfts fram.
Vänsterpartiets starkaste kritik riktar sig dock mot kostnaden och att arrangemanget i mångt och mycket inte helt nådde vanliga Helsingborgare samt inte lyckades inkludera föreningslivet fullt ut. Det är Helsingborgarnas skattemedel man använt sig av för att finansiera H22, vilket ställer höga krav.
Vänsterpartiet ställer sig också frågande till den totala kostnaden för arrangemanget. Vi anser att stadens samtliga verksamheter ska redovisa hur mycket av skattebetalarnas pengar som gått till H22. Vi vet att H22 paviljongen inte inkluderades i de 250 miljonerna, men även annat runt arrangemanget såsom städning av den offentliga miljön, bolagens insatser har visat sig tillkomma. Sammantaget tror vi summan är mycket större än de 250 miljonerna som vi redan från början tyckte var för mycket.
Vänsterpartiet drar följande slutsatser:
  • kommunen måste vara bättre på att komma ut i bostadsområden med arrangemang som lockar besökare från hela Helsingborg
  • de måste finnas en tydlig ram för vilka kostnader som innefattas i projektet och en slutredovisning av den totala summan måste göras
  • föreningslivet måste tas på lika stor allvar som företagandet
  • invånarna, inte minst ungdomarna måste vara inkluderade och delaktiga tidigt när kommunen skapar större arrangemang
På onsdagens kommunfullmäktigesammanträde lyfte Claudia Velasquez (V) att ev. H22-medel som ännu inte använts borde få användas utifrån nämndernas behov, inte endast till innovationer.
“H22 skulle vara en satsning på framtidens välfärd, men ändå går välfärden på knäna. Vi tycker att pengar som finns kvar från H22 ska användas i välfärden”, säger Claudia Velasquez (V).
Se Claudias inlägg i kommunfullmäktige här