Personlig assistans

DEN PERSONLIGA ASSISTANSEN FÅR ALDRIG BLI EN MARKNAD!

I dagarna kom IVO med beskedet att Humana,som är ett assistansbolag förlorar sitt tillstånd. Kommunen som är ansvarig för invånarnas vård- och omsorg måste träda in och med kort varsel se till att stötta alla de brukare i behov av assistans som riskerar att komma i kläm. Det är ett problem när marknadsmekanismer fått gå före människors rätt till den omsorg. I Helsingborg har vi tack och lov en kommunal personlig assistans som gör att vi har lite bättre förutsättningar att nu gå in och stötta upp, så ser det inte ut i alla kommuner. Men utan en kamp från funktionsrättsrörelsen i Helsingborg och DHS som var beredda att överklaga beslutet, så hade det inte heller funnits någon kommunal personlig assistans här. 2016 beslutade nämligen Vård- och omsorgsnämnden (dåvarande styret M, Kd, L, C och Mp) med Centerpartiet i spetsen genom ordföranden Maria Nilsson, att vård- och omsorgsnämnden skulle spara 5,4 miljoner kronor på att avskaffa den kommunala personliga assistansen och endast ha kvar privata alternativ. Detta väckte stora protester och styret tvingades tillslut backa på förslaget.

Humana kommer att begära inhibition, vilket innebär att beslutet om avveckling inte får verkställas innan förvaltningsrätten bestämt om IVO:s beslut är giltigt. Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborg skriver att man följer ärendet och

Kommunal förutsätter att kommunerna tar över personal vid en ev. övergång, vilket Helsingborg har god erfarenhet av vid andra verksamheter. I Kommunalarbetaren kan vi läsa att Kommunals ordförande Malin Ragnegård säger att de “under lång tid sagt att det behövs mer ordning och reda i välfärden. Vi behöver ta tag i att det finns mer insyn och tillsyn. Man behöver ta ett större arbetsgivaransvar”. Vänsterpartiet instämmer i kritiken. Personlig assistans får aldrig bli en marknad utan ska handla om att tillgodose ett behov och den rättighet som assistens utgör.

Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar skriver “Därför behöver personlig assistans, sjukvård, skola och annan välfärd helt andra regler. Vi måste se till att de sköts stabilt och pålitligt för människors trygghet, inte utelämnas åt marknadens kaos. Media rapporterar nu om hur börsen påverkas av att Humana förlorat tillståndet, men det centrala är ju hur alla som behöver personlig assistans påverkas.”. I Helsingborg har vi gång på gång sett hur IVO gjort inspektioner som visat att vissa privata verksamheter inte håller måttet för den omsorg de erbjuder. Det skapar oro hos kommunens vårdtagare och brukare. Den här osäkerheten måste vi bli av med. Personlig assistans är komplex men det får aldrig leda till att företag utnyttjar den för egen vinst. Tyngdpunkten måste ligga på trygghet och rätten till omsorg.