Högern sviker välfärden i en tid då vi behöver den som mest

I en tid som borde vara många familjers tid för återhämtning och samvaro, nämligen jul och nyår, tränger prisökningar och besparingar undan glädjen för många. Vänsterpartiet anser att det är just i osäkra tider som de styrande politikerna måste ta ett extra ansvar för att se till att helsingborgarna kan känna sig trygga med välfärden. Privatekonomin har påverkats för många familjer och sällan har ett mer osäkert läge väntat än efter detta nyår.

Medan regeringen ser över undermåliga och försenade elstöd som gynnar villaägare med pool, går de familjer som har det allra fattigast på knäna. Av regeringens förslag framgår att gruppen med försörjningsstöd inte ska få del av elstödet, då det utbetalas på ett sätt som innebär att stödet räknas som en inkomst och familjen får därmed ett lägre försörjningsstöd. Det är tydligt hur den högerpolitik som regeringen bedriver är samma hårdföra högerpolitik som vi ser hos styret i Helsingborg.

För även i kommunen har det tidigare styret (där även C ingick, till skillnad från nuvarande styre med M, L & KD med stöd av SD) sagt nej till att t.ex. räkna in hyresgästföreningens medlemsavgift i normen för försörjningsstöd. Trots att det skapar en trygghet hos den som i tider av stora hyreshöjningar oroar sig.

Inte heller har man tidigare velat räkna bort den höjning som gjorts av underhållsbidraget, utan den summan räknas som en inkomst likt elstödet. De höjningar som tidigare gjorts på nationell går på så vis in till kommunen, istället för att gå till de allra mest utsatta barnfamiljerna som behöver pengarna.

Tyvärr är det inte bara barnfamiljer som får det tuffare i Helsingborg, utan även de verksamheter som i viss mån kan kompensera för knappare hemförhållanden. Flera skolverksamheter signalerar redan en oro för vad en minskad budget kommer att innebära. För många kommer det troligtvis att handla om personalnedskärningar, eftersom personalkostnaderna är de stora kostnaderna i en verksamhet som skolan.

Den otillräckliga uppräkning som beslutats om i budgeten för 2023 av M, KD, L och SD, innebär att det finns medarbetare i skolan som går tillbaka efter jullovet utan att känna sig trygga i att de har resurser nog att kunna göra sitt arbete. När barn och unga riskerar att få det tufft både hemma och i skolan, ser vi i Vänsterpartiet med oro på utvecklingen.

Politiker kan besluta om mycket som påverkar för barnfamiljer i Helsingborg. Skola, fritid och föreningsliv är viktiga verksamheter för att skapa trygghet, struktur och framtidstro.

Ändå hör vi från personalen inom fritidsverksamheten att det är besparingar som väntar. Det finns även andra exempel där kommunens åtaganden fallerar, trots att de i tuffa tider skulle kunna vara ett stöd. Att skolan delar ut frukt till alla barnen på förmiddagen är en sådan sak. Skolverket är tydliga med att det inte är tillåtet med dagliga utgifter. Skolan ska vara avgiftsfri just för att alla barn har rätt till en likvärdig skolgång.

Sist men inte minst  bör kommunen i tuffa tider än bättre stötta föreningslivet. I Helsingborg har föreningslivet länge påtalat behovet av ett bättre fungerande samarbete och möjligheten till mer långsiktiga verksamhetsbidrag. Än en gång har en verksamhet som Fryshuset fått avslag på sin bidragsansökan.

För ungdomar som har det svårt i skolan kan föreningslivet vara avgörande för att hitta framtidstro och bygga upp självkänslan. Ordningsvakter och övervakningskameror hjälper inte de ungdomar från trassliga hemförhållanden som behöver en trygg miljö för att inte riskera att rekryteras av kriminella.

Helsingborg behöver en politik för ett välfärdsbygge. Både forskningen och polisen talar om vikten av det förebyggande arbetet och tidiga insatser.  Det är aldrig för sent för ansvariga politiker att tillsätta de resurser som krävs, för att skapa framtidstro hos fler barn och unga och inte spä på otryggheten i vår stad ännu mer.

Jenny Björklund Hansson, kommunalråd
Ingrid Mattiasson Saarinen, ledamot arbetsmarknadsnämnden
Qasem Rezai, ersättare barn- och utbildningsnämnden
Svjetlana Saric, ersättare Helsingborgshems styrelse