kommunpolitik

Utveckla det bostadssociala programmet och bygg hållbart för alla!

Fastighetsnämnden förser det bostadssociala programmet med bostäder. Bostadsförsörjningsuppdraget ska också innefatta att intressera privata fastighetsägare till att bidra med lägenheter till programmet. Varje privat fastighetsägare ska bidra med lika många lägenheter per år som deras andel av hyresbostadsbeståndet är i staden. Fastighetsnämnden måste ha som mål att detta blir verklighet.

Idag bidrar Helsingborgshem med fler lägenheter än sin andel. Detta kan påverka segregationen negativt. Det blir allt svårare för låginkomsttagare att få egen bostad. Det finns helt enkelt alltför få bostäder för den som inte har en högre inkomst eller ett eget kapital. En spridning av lägenheter i alla stadsdelar inom bostadssociala programmet är ytterst
viktig. Staden har ett stort fastighetsbestånd men staden växer och därmed växer också förvaltningarnas behov av nya lokaler och bostäder.

Vänsterpartiet vill att staden i allra största utsträckning också äger de lokaler i vilka staden bedriver verksamhet, inte minst därför att detta av ekonomiska skäl visat sig vara det mest gynnsamma. Dessutom anser vi att staden ska prioritera egen verksamhet i de lokaler som den äger.

Vänsterpartiet vill se en hållbar fastighetsutveckling med fokus på klimatomställning. Ambitionerna i stadens klimat- och energiplan är höga. Vi vill att fastighetsnämnden både fortsätter sina satsningar på energieffektiviseringar i det befintliga fastighetsbeståndet och vid nybyggnation bygger klimatsmart. Detta kan till exempel innebära att ha
energin i åtanke och att se över materialval t.ex. mer trä, fler gröna tak och så vidare. Vi föreslog därför ytterligare resurser till energi- och klimatåtgärder för satsningar på fler solcellspaneler i vårt förslag till investeringsbudget.

Helsingborgshem ska mellan 2023 och 2026 sätta upp 10000 kvadratmetersolceller på sina tak. Det är viktigt att se över alla ytor där solcellspaneler kan monteras och inte låsa fast sig vid endast tak, utan även hitta möjligheter på fasader. Faktum är att allt fler kommersiella byggnader och privata hushåll som saknar förutsättningar för att installera på taket väljer att montera sina solceller på fasaden eller väggen. Vänsterpartiet vill att Fastighetsnämnden ska intensifiera processen med att få upp solceller på kommunala byggnader, både på fasader och också tak i Helsingborg under 2023.

Vänsterpartiet anser att en viktig del av fastighetsnämndens arbete är att arbeta för att alla fastigheter i staden ska vara tillgängliga. Vid nybyggnation eller renovering ska det anläggas ett tillgänglighetsperspektiv så att alla helsingborgare kan vistas i stadens fastigheter på lika villkor.
Ansvaret för fungerande hörselslingor/hörteknik i stadens offentliga lokaler ligger på fastighetsägaren enligt plan- och bygglagen. Vänsterpartiet anser att det är en självklarhet att alla stadens lokaler som används för publika arrangemang har väl fungerande hörselslingor. Alla ska känna sig välkomna i det offentliga rummet.

Vänsterpartiet vill att ett normkritiskt förhållningssätt ska genomsyra hela stadens arbete. Vänsterpartiet anser att alla toaletter i stadens publika verksamheter ska bli transinkluderande och könsneutrala, samt att alla toaletter i stadens verksamheter blir könsneutrala. Vi vill också att det vid all nybyggnation och vid renovering av lokaler där det finns omklädningsrum även byggs könsneutrala omklädningsrum. Luleås kommunfullmäktige fattade redan 2016 beslut att införa könsneutrala toaletter och omklädningsrum i alla kommunala verksamheter. Vi behöver könsneutrala, tillgängliga toaletter och omklädningsrum för att undvika trakasserier och negativ särbehandling men framför allt för att alla människor har rätt till integritet, rätt att få vara sig själva.

Svjetlana Saric, ersättare för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige