Kommunen måste ta ansvar för sysselsättningen!

Sysselsättning skapas genom investeringar och utbildning.  I Helsingborg är arbetslösheten högre än riksgenomsnittet och därför måste det få kosta när vi vill se fler människor i arbete.

Kommunen måste ta sitt ansvar genom att rekrytera till anställningar där arbetsinsatsen kan anpassas till individens förmåga. Vänsterpartiet vill ha en inkluderande arbetsmarknad där alla som har möjlighet får arbeta efter sin egen förmåga. Det krävs en aktiv arbetsmarknadspolitik för att minska på arbetslösheten. Skattepengarna i kommunen ska gå till att rusta och stödja arbetslösa, inte till vinster för privata utförare.

Att återinföra en evidensbaserad verksamhet i samma typ som Jobb på sikt som, ett projekt som fanns i Helsingborg mellan 2011-2018, tycker vi i Vänsterpartiet är en viktig investering för de som är utanför arbetsmarknaden.
Jobb på sikt var mycket framgångsrikt och jobbade med en forskningsbaserad metodik för att hjälpa personer med psykisk ohälsa att komma ut i arbetslivet. Både företrädare och de som ingick i projektet har efterfrågat något liknande då det gav resultat och mening för väldigt många.

En sådan form av verksamhet som dessutom på sikt sparar pengar åt samhället, i och med att människor kan gå från ersättningar och försörjningsstöd till en inkomst. och framför allt stärker det självkänslan hos deltagarna.
De som varit ifrån arbetsmarknaden under lång tid behöver se möjligheter, långsiktighet och framtidstro. Inte bli kallade lata och onda bidragstagare.

Vänsterpartiet valde i sin budget att ta bort det  överskottsmålet som styret föreslog och röstade igenom med stöd från Sd. Det gjorde vi för att bland annat kunna återinföra ett liknande projekt som Jobb på sikt, så att fler människor kan få ta del av arbetslivet.

Att satsa på yrkesutbildningar, som dessutom bör drivas i kommunal regi är också ett måste. Både ungdomar och vuxna behöver yrkesutbildningar utformade i nära samverkan med arbetslivet.

För att också ge den grupp människor som inte behärskar svenska, att lättare närma sig arbetslivet, måste det ges möjlighet till att ge den gruppen en kvalitativ SFI-utbildning. Detta görs bäst genom att återta SFI i kommunal regi.

Alla människor har rätt till ett gott liv. De som är beroende av samhällets stöd för sin dagliga försörjning, ska ha rätt till ett värdigt liv. I Helsingborg är barnfattigdomen högre än i många andra kommuner i Sverige. Barn till ensamstående föräldrar är oftast i en mycket pressad situation. Jag känner själv flera av dessa barn och föräldrar.

Det är ingen dans på rosor att vända på varje krona månad efter månad. Det gör ont i magen att behöva välja mellan att köpa julklappar eller att  bekosta fritidsaktiviteter till barnen. Det bränner bakom ögonen när föräldrar måste säga att ishallen är stängd när det egentligen handlar om att de inte har råd att köpa skridskor till barnen. Det är inget värdigt liv. Barnen förtjänar bättre och Helsingborg kan bättre.

Vi menar att staden kan göra skillnad i dessa barns liv genom att inte räkna med höjningen av underhållsstödet vid beräkning av försörjningsstödet. Några hundralappar i månaden gör stor skillnad.

Vi menar också att i tider med  bostadsbrist, trångboddhet och höga hyror och där Hyresgästföreningen kämpar för hyresgästernas bästa och driver deras frågorna för bo-orättvisan så ska alla, oavsett inkomst, kunna ta del av den kampen och det skydd som hyresgästföreningen kan ge. Vi menar därför att vid beräkning av försörjningsstöd ska medlemsavgiften i Hyresgästföreningen vara en godkänd kostnad för att uppnå en skälig levnadsnivå.

Rebecca Thell, ledamot för Vänsterpartiet i kommunfullmäktige