kommunpolitik

Vi måste investera i klimatet!

Världens beslutsfattare gör inte tillräckligt för att begränsa den globala uppvärmningen och anpassa samhällen och ekosystem till effekterna. Läget är dessutom värre än tidigare befarat. Tiden som vi har kvar för att agera håller på att rinna ut. Det är så naturskyddsföreningen sammanfattar den senaste IPCC rapporten.

Därför la Vänsterpartiet fram en investeringsplan med just stora investeringar i klimatomställningen. Vi la förslag för att Helsingborgs ska kunna höja sina ambitioner på miljöområdet och för att kommunen ska kunna ta ett aktivt ledarskap för att tillsammans med andra aktörer vara drivande i den samhällsomställning vi har framför oss.

Vänsterpartiet vill se ökade investeringar och nya och stärkta klimatmål för att ställa om till en hållbar framtid och samtidigt bygga ut den lokala elkapaciteten, för att möta de nivåer som vi vet att vi kommer att behöva i framtiden.

Vänsterpartiet vill se till att när Helsingborg stad bygger nytt eller renoverar ska det alltid göras med klimat- och miljömässiga investeringar med mål som är satta högre än vi ser idag. Kommunala byggnader som skolor och idrottshallar ska alltid byggas klimatsmart.

De energiresurser som är ändliga och orsakar mest miljöskador måste minska till förmån för förnyelsebar energi. Vi la därför i vår investeringsbudget stora satsningar på energi och klimatåtgärder. Det gjorde vi för att planperioden för investeringsplanen är till 2029 och ska vi klara av målen av att vara klimatneutrala till 2030 så måste göra stora investeringar nu.

Vi ser också att den biologiska mångfalden är en förutsättning för allt liv på planeten. Den berör luft, jord och hav. Den berör hela det sammanhang som är jordens ekosystem och som möjliggör planetens liv och är förutsättningen för vår existens för vår produktion av mat, rent vatten och det syre.  Fungerande ekosystem ger skydd till skördar, pollineringen av växter, mat från haven och bidrar till ett stabilt klimat. Biologisk mångfald är en avgörande grund för jordens livsuppehållande system och vår nuvarande och framtida välfärd vilar på denna grund, därför ville vi se satsningar till fler våtmarker, fler naturområden och fler träd i Helsingborg.

Hur vi planerar in det gröna i våra offentliga rum, på våra skolgårdar och omsorgsboenden är av stor vikt för livskvaliteten. Men också när vi blir fler i staden och staden utvecklas så är ljudbilden vi skapar runt oss viktigt att få under kontroll. Buller är ett växande folkhälsoproblem och i vårt förslag till investeringsbudget avsatte vi därför ytterligare medel för bulleråtgärder.

En förutsättning för gott liv i staden är tillgången till vatten. Idag ser vi att genom våra kroppar utsöndras läkemedelsrester och hamnar i avloppsreningsverken. De befintliga processtegen i reningsverken har precis som våra kroppar svårt att totalt bryta ned läkemedel. Rester av läkemedel når därför lätt våra vatten och även låga koncentrationer av läkemedel kan påverka vattenmiljöer som i slutändan påverkar naturen och oss människor. Därför vill Vänsterpartiets att kommunen investerar i medicinrengöringssytem.

Vänsterpartiet vill se att vi investerar i en stad som byggs för att du ska kunna leva utan bil. Då blir satsningar såsom kollektivtrafik och en satsningar på ordentliga cykelvägarna avgörande för att du på ett tryggt och säkert sätt ska kunna flytta dig runt i staden. Ska vi få människor att välja andra färdsätt än bil så behöver vi ta beslut som underlättar andra resesätt. Därför vill vi i Vänsterpartiet investera i utbyggda cykelvägar för staden.

Samtidigt så är det väldigt viktigt för oss i Vänsterpartiet människor som bor i vår stad har tillgång till vårt offentliga rum. En viktig uppgift med stadsplaneringens förutom att föra kommunen mot ekologisk och klimatmässig hållbarhet, motverka segregation är att öka tillgängligheten. Vänsterpartiet vill att alla barn ska ha samma fysiska förutsättningar för att lära sig och att vårt offentliga rum ska vara tillgängligt. En tillgänglighetsanpassad skola eller lekplats kan alla barn använda. Men inte tvärtom.  Därför vill vänsterpartiet bygga ihop staden och ta bort barriärer. Därför gör vi genom satsningar på att  tillgänglighetsanpassa stadens skolor och lekplatser.

Hemlöshet är ett av vår tids stora samhällsproblem. Enlig hemlösas hus finns idag drygt 400 hemlösa helsingborgare. Helsingborg har ett ambitiöst bostadssocialt program med vi tycker är mycket viktigt. Men trots goda insatser så räcker inte det som görs för att motverka hemlöshet. När vi träffar både dem som själva lever i akut hemlöshet och dem som arbetar med dessa personer, påtalar de att behovet av ett akutboende är stort. Hemlöshet är inte ett naturligt inslag i ett samhället med kräver att vi tar politiska beslut för att åtgärda. Därför vill Vänsterpartiet att Helsingborg bygger ett akutboende.

Joacim Petersson, ledamot i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet