76 år sedan atombomberna föll

Den 6 augusti och den 9 augusti 1945 detonerade atombomber över de Japanska städerna Hiroshima och Nagasaki. Många dog direkt vid bomberna och av de som överlevde drabbades många av cancer efter strålningen de utsatts för.

Birgitta Möller, medlem i Vänsterpartiet och mångårig aktivist i miljörörelsen, har skrivit en artikel om de fruktansvärda atombomberna.

Är du intresserad av att engagera dig i Vänsterpartiet Helsingborgs Klimatgrupp? I så fall är du välkommen med din anmälan till [email protected]

Atombomberna var inte nödvändiga för att få stopp på kriget

Myten att Atombomberna var nödvändiga för att få stopp på Andra Världskriget lever fortfarande, trots att vi under årens lopp har fått många forskningsrapporter om att det är falsk historieskrivning och dessutom olika argument för varför de olika grupperna av forskare anser det. En åsikt har de gemensamt, ATOMBOMBEN var INTE NÖDVÄNDIG!

Mot slutet av Andra Världskriget pågick ett triangeldrama mellan USA, Ryssland och Japan.

För USA gällde det att få fram en villkorslös kapitulation från Japan innan Sovjet inträdde i kriget och fick inflytande i Asien. För Sovjet att hinna angripa Japan före kapitulation.

Japan planerade att tillfoga USA så stora förluster att “hemmafronten” skulle tvinga fram en förhandlingsfred. Men när Sovjetunionen gjorde sin krigsförklaring den 8 aug. raserades Japans planer och de kapitulerade. Allt enligt modern forskning, som också visar att det fanns flera alternativ till atombomberna, vilket vi sällan hör talas om.

Västmakternas dåliga samvete över bomberna och lögnerna att de gjorde slut på kriget och därmed sparade liv är beroende av vår godtrogenhet.

En grupp historiker hävdar att bomberna var ämnade att stoppa Stalins planer på att få inflytande i Asien och att de förlängde kriget.

Tyvärr upplever vi fortfarande en värld där stormakterna krossar folk och nationer i sina  intressekonflikter. Syrien och Afghanistan är bara några exempel. CIA skapade Talibanrörelsen för att förhindra Ryssland att nå sitt mål – isfria hamnar.

I dagsläget lär ingen nation vara intresserad av dragningen av gasledningen, eftersom det ju rör sig om fossilgas.

Det finns givetvis mycket forskning om avslutningen av Andra Världskriget, men Racing the Enemy: Stalin, Truman, and the Surrender of Japan (Harward University Press) av Tsuyoshi Hasegawa, lär vara den mest genuina.

Den som är intresserad av Afghanistan bör läsa böcker av Nina Hjelmgren.

210805

Birgitta Möller, medlem i Vänsterpartiet och ansvarig för Vänsterpartiets Klimatgrupp