• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet Helsingborg

Våra förtroendevalda är alla de partikamrater som är ledamöter i olika kommunpolitiska organ, nämnder, styrelser, arbetsgrupper med mera.

Vänsterpartiet Helsingborg bedriver politik på två olika sätt, dels parlamentariskt, dels aktivistiskt. Alla våra politiker engagerar sig också i partiföreningens arbete. Vi är politiker och aktivister. Hos oss kan du vara medlem och engagera dig precis i vilken omfattning det passar dig.

Parlamentariskt arbete
Vi har politiker som representerar oss i Kommunfullmäktige samt i olika kommunala nämnder, styrelser och kommunala bolag. Ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige är valda av helsingborgarna i de allmänna valen, medan ledamöter i nämnder och styrelser är utsedda av Vänsterpartiet Helsingborgs medlemmar.

I de nämnder där vi inte har representation deltar vi med insynsplatser. Under 2017 lyckades vi övertyga de styrande om att erbjuda oss en insynsplats även i Kommunstyrelsen.

Se vilka som är våra kommunpolitiker i länken nedan

Partiföreningen Vänsterpartiet Helsingborg
Vi är en politisk och ideell förening med medlemmar som väljer styrelse på årsmötet varje år. På våra medlemsmöten fattar vi de viktigaste besluten.  Styrelse och parlamentariker följer en verksamhetsplan,  som är godkänd av våra medlemmar.