socialpolitik

Ingeborg Holm, en del av Helsingborgs historia

Ingeborg Holm är en svensk filmklassiker från 1913 av Victor Sjöström, som i och med denna film fick sitt genombrott som regissör. Senare gjorde han bland annat Körkarlen innan han under några år gjorde flera filmer i Hollywood, som blev stora succéer.

Filmen Ingeborg Holm väckte ett oerhört uppseende i Sverige, både som konstverk och som debattinlägg om den svenska fattigvården. Den blev också en stor publikframgång, både i Sverige och internationellt.

Filmen bygger på en pjäs med samma namn av Nils Krok, en man som först var lärare vid folkskolan i Helsingborg och senare, 1894, grundade en handelsskola, där han både var lärare och rektor.

Vid sidan av arbetet som lärare var Nils Krok ordförande i flera av stadens föreningar, aktiebolag, nykterhetsnämnden och från 1892 i fattigvårdsstyrelsen. Inspirerad av ett verkligt fall i fattigvårdsstyrelsen skrev han dramat Ingeborg Holm 1906.

Pjäsen och filmen handlar om att när Ingeborgs man insjuknar och så småningom också dör, så får Ingeborg  svårt att försörja sig själv och sina barn. Ingeborg går då till fattigvårdsstyrelsen och ber om en månatlig summa för att kunna försörja familjen, som komplement till vad hon själv kunde tjäna ihop. Men fattigvårdsstyrelsen nekar henne det.

Barnen auktioneras i stället bort till den som krävde lägst ersättning. Ingeborg själv hamnar på fattighuset vid Bergaliden, där hon både får arbeta hårt och ganska snart blir psykiskt helt nedbruten av att ha blivit fråntagen sina barn. Det kostar kommunen 60 kronor om året att ackordera ut varje barn, en skuld som modern ska  betala av genom sitt arbete på fattighuset.

1918 ändrades fattigvårdslagen i Sverige. Bland annat förbjöds fattigvårdsauktioner, fattigstugorna blev ålderdomshem och möjligheten att överklaga återinfördes. Tidigare fick man inte lämna fattighuset utan styrelsens medgivande.

Många anser att en avgörande anledning till att lagen ändrades var just den debatt som följde på filmen om Ingeborg Holm. Filmen är i så fall den första filmen i Sverige och möjligen den första i världen, som lett till faktiska samhällsförändringar.

Förlagan till Ingeborg Holm var alltså en kvinna som bodde i Helsingborg i början av 1900-talet. Den som lyfte upp hennes öde var också en helsingborgare, Nils Krok.

Vänsterpartiet anser att detta är ett stycke Helsingborgs-historia som borde lyftas fram och vill därför att Ingeborg Holm får ge namn åt antingen platsen väster om Hamntorget mellan The Tivoli och SeaU eller någon annan central plats i staden.

Ingrid Mattiasson Saarinen
gruppledare (V)

Etnologen Anja Petersen har efter långt letande i Helsingborgs stadsarkiv funnit den hon tror är förlagan till Ingeborg Holm, en kvinna vid namn Maria Persson. Läs mer i en intervju med Anja Petersen i HD

Fotot är en del av affischen till Stumpenensemblens uppsättning av Ingeborg Holm, som spelades 2005-2007 på bland annat Dunkers Kulturhus, Helsingborgs stadsteater och i A-salen på Folkets Hus. Ingeborg Holm spelades då av Anna Hanspers, huset i bakgrunden är fattighuset vid Bergaliden.