Arbetsrätt & arbetsvillkor

Dåliga arbetsvillkor i den privata sektorn i Helsingborg

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson angående dåliga arbetsvillkor i den privata sektorn.

Det har kommit till vår kännedom att det finns ett antal företag i Helsingborg som anställer utländsk arbetskraft för att lättare komma undan regelverket och på så sätt utöka sina vinster.  Dessa företag ger osäkra anställningar, betalar extrem låga löner, bryter konsekvent mot arbetstidslagen, arbetsmiljölagen, med mera. Mer konkret handlar det om långa arbetspass, utebliven övertidsersättning och semester, brister i säkerheten, etc.

Med hjälp av bemanningsföretag blir det lättare att byta ut de arbetare som vågar  kräva sina rättigheter. Företag straffar arbetare som organiserar sig fackligt genom att sluta anlita dem. Det specifika exempel som vi känner till handlar om EU arbetare i en grönsaksfabrik i Helsingborg men detta är ett växande problem i olika branscher och som i slutändan försämrar arbetsvillkoren för  alla arbetare.

Grönsaksfabriksarbetare har börjat organisera sig med hjälp av facket men det återstår mycket att göra.

Vi vill att Helsingborgs kommun ska vara tydligare med att ta avstånd från dessa oseriösa företag genom att se över de krav som finns i upphandlingen av varor och tjänster. Vi anser att upphandlingen i sin nuvarande form inte kan säkra att de produkter som köps in inte har producerats under ovan nämnda förhållanden.

Vi vill också införa modellen Vita jobb som skulle kunna förstärka upphandlingen i staden. Vita jobb-modellen innebär att LO:s fackliga förtroendemän får ha insyn i företag vilket ger bättre förutsättningar att identifiera brott och försäkrar att företag erbjuder kollektivavtalsenliga villkor.

Vi vill att kommunen informerar invånarna om de regler som gäller för de som arbetar och motarbetar diskrimineringen av utländsk arbetskraft.

Styrande politiker satsar stort för att göra Helsingborg till en företagsvänlig stad. Vi anser att det är viktigt att staden lever upp till sin Fair Trade certifiering även på hemmaplan och gör större ansträngningar för att se till att alla människor som arbetar i Helsingborg ska ha samma rättigheter.

Rättvisa förhållanden och en god arbetsmiljö är resultatet av årtal av facklig kamp i Sverige, förhållandena på den svenska arbetsmarknaden måste vara rättvisa och anständiga för alla.

Med denna information som bakgrund ställer vi följande frågor:

-Kan Helsingborgs stad göra större ansträngningar för att informera företag och invånare om vad som gäller i den svenska arbetsmarknaden?  Om ja, på vilket sätt?

-Finns det redskap att använda i upphandlingen för att komma åt problemet med underleverantörer och bemanningsföretag?

-Hur ställer ni er till införande av Vita jobb- modellen?

-Hur tänker Helsingborgs stad leva upp till sin Fair Trade – certifiering när det pågår ett systematiskt utnyttjande av utländsk arbetskraft på hemmaplan?

IN ENGLISH

Question to Peter Danielsson , the chairman of the local council of the city of Helsingborg. About poor working conditions in the private sector.

It has come to our knowledge that there are a number of companies in Helsingborg that employ foreign workers to more easily escape the work regulations in order to increase their profits. These companies provide insecure employment, pay extremely low wages and consistently violate the Labour law and work environment law. More specifically, it is about long working hours, missed overtime and vacation, shortcomings in safety, etc.

With the help of staffing companies, it becomes easier to replace the workers who dare to claim their rights. Companies punish workers who organize themselves by stopping calling them for jobbs. The specific example that we know of is about EU workers in a vegetable factory in Helsingborg, but this is a growing problem in various industries and ultimately affects all workers.

Vegetable factory workers have started to organize themselves with the help of the trade union, but there is still much to do.

We believe that the procurement in its current form cannot guarantee that the products purchased have not been produced under the above mentioned conditions.

We want the municipality of Helsingborg to be clearer in order to distance itself from these rogue companies by reviewing the requirements that exist in the procurement of goods and services.

We also want to introduce the White jobs model that could strengthen the procurement in the city. The white job model means that LO’s trade union representatives have access to companies, which provides better conditions for identifying crimes and ensures that companies offer collective agreement terms.

We want the municipality to inform the residents about the rules that apply to those who work and counteract the discrimination against foreign workers.

Governing politicians are making great efforts to make Helsingborg a business-friendly city. We want the city to live up to its Fair Trade certification even at home and make greater efforts to ensure that all people working in Helsingborg have the same rights.

Fair conditions and a good working environment are the result of years of union struggle in Sweden, conditions in the Swedish labor market must be fair and decent for everyone.

With this information as background we ask the following questions:

Can the City of Helsingborg make better efforts to inform companies and residents about what applies in the Swedish labor market? If the answer is yes, in what way?

Are there tools to use in the public procurement in order to solve the problem of subcontractors and staffing companies?

How do you prepare for the introduction of the White job model?

How does the City of Helsingborg intend to live up to its Fair Trade certification when there is a systematic  exploitation of foreign labor at home?

Claudia Velásquez

Läs också debattinlägg i Helsingborgs Dagblad 2019-08-27