Aktivism

Tal av Rebecca Thell vid manifestation till minnet av Kristallnatten.

Tal på Kristallnatten den 9 november 2017 av Rebecca Thell

När vi hör historien om vad som hände för cirka 80 år sedan och när vi vet hur de gick för de alla som miste sina liv under brutala förhållande så är det svårt att tänka sig att något sådant kan hända igen. Men skapar vi inte ett tryggt Sverige där alla är inkluderade oberoende av ursprung, etnicitet, hudfärg, kultur, vi inte gör motstånd till nordiska motståndsrörelsen och vi låter vi den strukturella rasismen ta över vårt land – så kan det hända igen.

• Just nu bor vi ett land där nazister får ta plats. De får bre ut sig på våra gator och demonstrera, de får medverka på bokmässor och sprida propaganda om att vi ska hålla Sverige rent och vitt – å detta får de göra helt lagligt.
  • Just nu bor vi ett land där det sägs att terrorhotet mot Sverige har ökat på grund av den ”massiva” invandringen. Men när det i själva verket är radikalnationalister som utfört största delen av terrordåden i Sverige. Mellan 2000-2015 inträffade 54 terrorincidenter, 36 av dom ägde rum 2015 och majoriteten var attacker mot asylboenden, HVB-hem och moskéer. Å mycket tyder på att gärningsmännen som utförde dessa attacker inspirerades av radikalnationalistiska ideologier. Terrorism assosieras till Islam utan att beakta att merparten av terrorincidenter står de vita radikalnationalister för.
  • Just nu bor vi i ett land där vi har ett parti som vill placera nyanlända i förberedelserskolor. Ett segregerat skolsystem där de vill skilja elever åt som inte är ”lika”. Då är min fråga till dig Åkesson: vad vill du göra sen? Sätta en symbol på dessa elevers bröst? Sätta elever i speciella läger för arbete också kanske? Detta låter helt absurt, men det var precis såhär det började i Nazityskland för 80 år sedan också. Kategorisering, segregation, splittring osv utplånade människor som inte var ”lika” den etniska tysken.
  • Just nu bor vi ett land där betydelsen av att vara rasist är att människor är besatta av tanken att en viss etnicitet och vissa kulturer är bättre än andra. Vi bor i ett land som har skapat gränser och gränskontroller, att mäta människors skallar och knäskålar har blivit normaliserat.

MEN rasismen som genomsyrar i Sverige utförs inte bara av uttalade nazister och SD anhängare. Den finns på ditt jobb, den finns bland dina grannar, den finns på festen som du går på. Det är din plikt att möta, säga ifrån och argumentera.

Nu får det vara nog!