Toppstyrning drabbar de anställda och stadens medborgare.

När HD i en artikel den 12 februari, visar på att Helsingborgs stad omsatt 42 miljoner för att ersätta 40 chefer som slutat på fem år, bekräftar det bilden av en toppstyrd kommun där många anställda inom olika förvaltningar vantrivs. Vänsterpartiet har konsekvent kritiserat detta.

I en aktuell medarbetarundersökning kan man utläsa låga betyg på områden som handlar om personalens förtroende för sin högsta ledning, och och när det gäller möjligheterna till att påverka sina arbetsförhållanden. Detta är allvarligt ur många infallsvinklar. När det finns tydliga hierarkier och begränsade möjligheter till demokratiskt inflytande över arbetet blir konsekvensen att lagstadgad hjälp och service inte når våra invånare.

En annan faktor som starkt bidrar till att de anställda är överbelastade och vantrivs är all onödig dokumentation och administration. Mätsystemen som bygger på NPM (New public management) innebär att allt arbete med människor ska mätas i kostnader och antalet träffar, vilket är ett inhumant redskap. Om människor ska få hjälp till att bygga upp bra liv får det kosta i ett initialskede, eftersom det på sikt innebär att dessa individer blir självständiga och inte behöver hjälp från samhället.

I rapporten i HD visar det sig att chefer inom många olika förvaltningsområden har avskedats, valt att gå med höga avgångsvederlag eller blivit arbetsbefriade, under denna senaste femårsperiod. Det handlar om många miljoner och vi ställer oss frågandes till varför dessa kostsamma beslut har blivit tagna. När det gäller beslut om att bevilja pengar till viktiga verksamheter inom välfärden snålas det rejält.

Kommunstyrelsen verkar inte alls ta det ekonomiska ansvaret för att hushålla med skattebetalarnas pengar. Det allvarligaste är när det handlar om de ”mjuka förvaltningarna”, som social-, arbetsmarknads- och utbildningsförvaltning. Turbulensen har varit stor inom några av dessa enheter.

Det är mycket illa med dessa enorma belopp med kommunala skattepengar i form av avgångsvederlag och andra ersättningar, som rinner ut till chefer som slutar. Men det värsta är den toppstyrning som råder i staden. Denna kultur leder till en hög personal-

omsättning på lägre nivåer inom våra förvaltningar, vilket skapar en sämre kvalité på de tjänster i form av omsorg, behandling och utbildning som kommunen är skyldig att erbjuda alla medborgare. En annan förödande konsekvens är att detta gynnar tystnadskulturen och påverkar det fackliga arbete negativt. Det blir en sämre samverkan med de fackliga organisationer och som exempel har vi Visions beslut att avbryta samverkansavtalet med kommunen.

Vi ser ett samband mellan toppstyrningen och den blågröna politiken, och vi kräver att våra tjänstemän i första hand ska serva våra invånare, vara lyhörda för vår personal och vara lojala sin profession. De ska följa de mål och riktlinjer som politikerna har satt upp. Det är det som utgör ett stort problem med den politik som förs av de blågröna idag, där mätmetoder, ekonomi och hierarkier går före medborgarnas behov.

De återkommande medarbetarundersökningarna verkar finnas som rapporter som mest läggs på hög istället för att vara grunden till förbättringar i vår kommun.

Vänsterpartiet har i flera debattartiklar lyft frågan om vantrivseln bland de anställda framförallt på socialförvaltningen i Helsingborg, men vår största oro är när det gäller de konsekvenser som det blir för de medborgare som behöver kommunens service.

Vidare är vi mycket kritiska till den toppstyrning som råder i vår kommun. Vänsterpartiet vill verka för att hierarkierna bryts ner, att de anställda blir fler och får större inflytande över sina arbetsförhållanden.

De blågrönas styre ska inte förstöra välfärden i vår kommun!

För Vänsterpartiet Helsingborg

Claudia Velasquez

(ledamot i arbetsmarknadsnämnden)

Mats Fuchs