Aktivism

Turkiet mördar oskyldiga kurder medan EU och världen blundar

Samtidigt som EU nu ska betala ut 30 miljarder kronor, varav Sverige ska bidra med över 700 miljoner kronor, till Turkiet för att stänga gränsen mot Europa för flyktingarna från Syrien, för president Erdogans regim en aggressiv politik mot den kurdiska befolkningen.

Förföljelsen av kurder som har pågått under väldigt lång tid är ett grovt brott mot de mänskliga rättigheterna. Politikerna i EU är medvetna om att den turkiska regeringen låter mörda kurder i östra Turkiet, samtidigt som Turkiet finansierar en stor del av IS vapenarsenal. Kurderna bekämpar IS i Syrien men mördas av turkiska vapen i händerna på terrorsekten.

Kurderna är den största etniska gruppen i världen utan eget land. Efter Saddam Husseins fall i Irak fick södra Kurdistan ett begränsat självstyre. Sedan dess har man lyckats bygga upp fungerande infrastruktur och demokratiskt styrda institutioner i Irak.

Efter att president Erdogan och AK-partiet vann valet den 1 november har våldet mot kurderna trappats upp. Kurdiska politiker fängslas. Civilbefolkningen bombas. Fria medier censureras, samtidigt som kurdiska civilpersoner angrips och förföljs av regimens soldater och av ultranationalister. I flera kurdiska städer råder månadslånga utegångsförbud.

Human Rights Watch rapporterade i december att turkiska säkerhetsstyrkor förhindrade att skadade civila fick tillgång till sjukvård, och krävde ett stopp för säkerhetsstyrkornas våld och övergrepp. Amnesty international slog i en rapport från den 21 januari fast att de turkiska säkerhetsstyrkorna riskerar livet på 200.000 civila och dömde ut agerandet som en kollektiv bestraffning.

Trots att den turkiska regimens övergrepp mot den kurdiska befolkningen förvärrats under senare tid, parallellt med att man kunnat dokumentera regimens stöd till IS, har varken EU eller FN satt press på president Erdogan och hans AK-parti att de ska leva upp till de mänskliga rättigheterna.

Tvärtom har EU närmat sig Turkiet och byggt ut samarbetet med den auktoritära regimen. Den svenska regeringen ska som övriga EU betala ut enorma belopp till Turkiet för att man stänger gränsen till Europa, så att flyktingarna från Syrien inte kan passera. Mänskliga rättigheter är inte längre viktigt. Det ekonomiska egenintresset går före.

FN måste agera för att skydda den kurdiska civilbefolkningen, och strypa vapentillförseln till IS. EU måste agera för att sätta press på Turkiet att leva upp till de mänskliga rättigheterna, och Sverige ska öppet ta avstånd från förföljelserna.

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet, ställer i riksdagen den 11 februari två frågor till utrikesminister Margot Wallström. Dels om hon avser att ta något initiativ för att Sverige – både som enskilt land och som medlem i EU – ska förmå Turkiet att upphöra med brott mot de mänskliga rättigheterna och kollektiv bestraffning av befolkningen i östra Turkiet, dels om vilka initiativ utrikesministern avser att ta för att EU ska ställa villkor för utbetalningen till Turkiet.

Vänsterpartiet har lokalt i Helsingborg under många år haft ett nära samarbete med de kurdiska föreningarna. Vi stödjer nu den aktion som ett antal kurder gör under två dygn på Stortorget för att uppmärksamma kurdernas situation. Hungerstrejken avslutas med en stor demonstration på onsdag.

Vänsterpartiet har stått och står på det kurdiska folkets sida i kampen för ett kurdiskt självstyre. Det kurdiska folkets sak är vår!

Claudia Velasquez (v)

Ingrid Mattiasson Saarinen (v)

Mats Fuchs (v)