Striden om tiden – en önskan i juletid

Så här i juletid skulle vi vilja lägga in en önskning till tomten. Kanske kan du solidarisera dig med oss som kämpar för sex timmars arbetsdag? Vi är nämligen många nu, som känner att det gått för långt. Sedan 1919 är det åtta timmars arbetsdag som gäller, den senaste arbetstidsreformen gjordes 1970.

Vänsterpartiet säger att vi strider om tiden och den tid vi har att strida om har traditionellt sett varit mer uppbunden för kvinnor. I många kvinnodominerade branscher arbetar de anställda ofta till en låg lön och under pressade arbetsvillkor.

Kortare arbetstid ger färre sjukskrivna och fler skulle orka jobba fram till pensionsålder. Fler arbetslösa kommer också att få jobb. Det är helt enkelt en efterfrågad välfärdsreform. I Sverige är det också arbetstiden som utgör grunden för löneskillnader mellan män och kvinnor. Genom att göra sex timmars arbetsdag till norm, görs kvinnors deltid till heltid.

Det är därför inte konstigt att ca 70% av kvinnorna stödjer en arbetstidsförkortning, medan ca hälften av männen gör detta. Sex timmars arbetsdag är i högsta grad en feministisk fråga. I ett arbetsliv med ett allt högre tempo är det kvinnornas sjukskrivningstal för stressrelaterad ohälsa som ökar.

Det har under årets lyfts fram många goda exempel på arbetsplatser både inom offentlig och icke-offentlig verksamhet, där sex timmars arbetsdag införts med gott resultat. Erfarenheten från dessa arbetsplatser visar att personalen mår bättre, arbetstiden utnyttjas effektivare och det är lättare att rekrytera. Det spreds till och med i internationell media under en period att Sverige genomfört en arbetstidsförkortning.

Vänsterpartiet Helsingborg har under året lagt en motion i kommunfullmäktige om försöksverksamhet med sex timmarsdag inom vården, som avslogs av den blågröna majoriteten.

Trots att år 2015 lämnar mycket att önska i julklapp är frågan om sex timmars arbetsdag något, som många kvinnor har på önskelistan. Men då framsteg för jämställdheten sällan har kommit till skänks, så vill vi uppmana till ett år 2016 i kampens tecken.

Vi anser att striden om tiden är för viktig för att ge upp. Vi kommer att fortsätta kämpa för en arbetstidsförkortning och ett värdigt arbetsliv.

Claudia Velásquez (v), ledamot i Arbetsmarknadsnämnden

Ingrid Mattiasson Saarinen (v), ledamot i kommunfullmäktige