Aktivism

Rasism är ovärdigt för mänskligheten

Flyktingförläggningar brinner dagligen. Ungdomar med invandrarbakgrund mördas på en svensk skola och vi medborgare i Sverige polariseras allt mer.

Allt fler människor tvingas fly undan krig och terror och vi ställs inför stora utmaningar att hjälpa dessa människor på bästa möjliga sätt. Det är självklart att hela världen har ett lika stort ansvar att ställa upp och hjälpa till.

Det finns rika stormakter som inte gör någonting över huvud taget. Vi kan bedriva opinion och sätta press på länder som USA, Ryssland och Saudiarabien att de inte ska sälja vapen till diktaturer eller terrororganisationer. Vi kan sätta press på att dessa länder också ska hjälpa människor på flykt från de krig som dessa stormakter ofta själva har orsakat.

Sveriges riksdagspartier förutom SD och Vänsterpartiet enades om ett paket åtgärder som försvårar för de som flyr och som underlättar för svenska företag att tjäna mer pengar på dem samtidigt, vilket jag gärna protesterar emot. Cyniskt nog träffade partierna denna överenskommelse dagen efter de bestialiska morden i Trollhättan.

Det är bara bra om vi engagerar oss på många plan i dessa tider när världen står i brand.

Det primära är dock att vi måste börja kampen för en förändring inom oss själva. Rasismen som ligger bakom dåden i Trollhättan, och säkerligen bakom bränderna på alla dessa flyktingboenden är ovärdigt vår mänsklighet. Den är tecken på en omänsklighet och ett hat mot alla medmänniskor, men också på ett utpräglat självhat. För ingen människa som mår bra med sig själv kan känna hat mot andra.

Jag är ingen fullkomlig människa, jag kan bli arg på andra, och jag kan bete mig arrogant ibland, men jag har en djupt rotad känsla av rätt och fel, och av omtanke med utsatta människor. Det är inte svårare än så. Om vi känner empati så ser vi var orättvisorna, hatet, rasismen och omänskligheten finns. Då vågar vi bygga motkrafter hos oss själva och tillsammans med andra. Alla som vill leva i en trygg rättvis fredlig värld måste hitta friden hos sig själv.

I ett rättvist samhälle där alla individer är trygga och kan odla självförtroende i samspel med sina medmänniskor är risken också minimal att människor utvecklas till rasistiska mördare.

Mats Fuchs

Medlem i Vänsterpartiet