Interpellation till vård- och omsorgsnämndens ordförande, Maria Nilsson (C)

Det blågröna styret har beslutat att privatisera fyra vårdboenden och fyra gruppbostäder. Detta trots att någon utvärdering av tidigare privatiseringar aldrig genomförts. Däremot har staden tidigare förvägrat en privat vårdgivare nytt avtal efter kvalitetsbrister.

Det blågröna styret hävdar att privatiseringar av vårdboenden och gruppbostäder höjer kvalitén inom vård och omsorg. Dessa påståenden saknar helt grund eftersom det inte gjorts någon kvalitetsutvärdering av privatdriven vård i Helsingborg stad. Nationella studier har däremot konstaterat att privata vårdgivare har lägre personaltäthet. Till exempel har offentligt drivna äldreboenden enligt Socialstyrelsen mer än 10 procent fler anställda per äldre jämfört med de privat drivna.

En stor majoritet i Sverige är motståndare till vinstdrivande vårdbolag inom vård och omsorg. Det blågröna styret vill nu återigen öppna möjligheten för vinstdrivande bolag inom stadens vård och omsorg, trots detta motstånd. Dessutom ger det blågröna styret inte något besked om vilka verksamheter som ska privatiseras. Ovissheten om vilka vårdboenden som skall privatiseras lär skapa oro bland vårdtagare, vårdpersonal och anhöriga.

Med anledning av ovanstående undrar vi följande:

• Vilka belägg har de blågröna för att vårdkvalitén förbättras med privatiseringar?
  • Kommer vinstdrivande vårdbolag att få möjlighet att lägga anbud, och om så är fallet, kommer återinvestering i verksamheten att ställas som krav?
  • Hur kommer ni i de blågröna att hantera oron bland vårdtagare, vårdpersonal och anhöriga angående dessa privatiseringar?
  • Är de blågröna beredda att privatisera vårdboende och gruppboende trots motstånd bland vårdpersonal och fackliga organisationer?
  • På vilket sätt kommer de fackliga organisationerna att få vara med vid framtagningen av förfrågningsunderlaget och vid urvalsprocessen för objekten som skall konkurrensutsättas?
  • Hur kommer villkoren att se ut för den personal, som inte är beredda att göra en verksamhetsövergång? Kommer de att erbjudas förtur till en anställning inom kommunal verksamhet?

För Vänsterpartiets fullmäktigegrupp

Peter Ahlbom                     Ingrid Mattiasson Saarinen                      Claudia Velásquez

Kritiken växer mot privatiseringar HD 2015-10-28

Vårdanställda vill inte privatisera vårdboende HD 2015-10-18