Vinstintresset gynnar inte vårdtagarna

Insändare publicerad 2015-10-17  Helsingborgs Dagblad

Ingen utvärdering av de tidigare entreprenaderna har gjorts enligt ordförande i vård- och omsorgsnämnden, Maria Nilsson (C). Ändå vill de styrande blågröna partierna i Helsingborg nu lägga ut fyra boenden för äldre och fyra gruppbostäder för personer med funktionsnedsättning på entreprenad. När man gör detta utspel går man emot merparten av den forskning som finns på området.

Det är på inget sätt en direkt relation mellan konkurrens och bättre vård. Tvärtom finns det starka incitament att inte göra sitt yttersta för vårdtagarna och istället se till vinstintressen. Enligt Socialstyrelsen har till exempel offentligt drivna äldreboenden mer än 10 procent fler anställda per äldre jämfört med de privat drivna

I en internationell forskningsrapport från 2013 där universitet från Sverige, Finland, Norge, Danmark, USA, Kanada och Australien samverkat, finns inga tecken på att kvalitén har höjts med en ökad privatisering. Marta Szebehely som ansvarat för den svenska delen av rapporten säger ”svenska studier visar att privata vårdbolag har lägre bemanning än kommunala, och allra lägst har de bolag som drivs av riskkapitalbolag. Det är självklart att det inte går att bedriva lika bra omsorg på en avdelning med en anställd, jämfört med en där man är tre anställda. Antalet fast anställda minskar också hos de privata bolagen, vilket innebär en större personalomsättning och en större otrygghet för de äldre”.

Vänsterpartiet har inget emot alternativa utförare inom välfärden. Men vi vill att skattepengarna går till det de är avsedda för, nämligen till verksamhet och inte till vinstuttag. Och till de brukare och områden där behoven är som störst, inte de där lönsamheten för utförarna är som högst. Det är därför vi motsätter oss vinstjagande aktörer som Attendo och Vardaga inom välfärden.

I Helsingborg har vi ett av Sveriges bästa vårdboenden, Åbrädden, som liksom Nya Kungshult drivs genom intraprenad. Vi vill se fler alternativ, där man ge personalen ett större inflytande istället för att man ger mer makt åt privata företag som styrs av vinstintressen.

På regeringsnivå vill Miljöpartiet begränsa riskkapitalbolag, men i Helsingborg går man emot regeringens intentioner. Det känns som rent dubbelspel.

I gårdagens HD berättade Maria Nilsson att Vård- och omsorgsnämnden också vill utreda att slopa städhjälpen hos de äldre i staden och tyckte att de istället kan använda rut-tjänster. Det är ett lika cyniskt som ogenomtänkt förslag eftersom det inte tar någon som helst hänsyn till verkligheten för många av våra äldre, nämligen att deras inkomster är så låga, att de inte kan utnyttja rut-avdraget.

Vi tycker det är oerhört viktigt att Helsingborgs stad sätter individens behov i centrum och inte de som vill tjäna pengar på individen.

Jenny Björklund Hansson, (v) ersättare Vård- och omsorgsnämnden

Mats Fuchs, (v) ersättare Socialnämnden