“Ett parti har stort ansvar för hur det bedriver samhällsdebatt”

Replik på inlägget från SD politiker Patrik Jönsson, Mikael Eskilandersson och Michael Rosenberg, “Vänsterpartiet borde sluta blunda för problemen med tiggeriet”

SD försöker i sitt svar på vår insändare angående deras annonskampanj om tiggeri, hävda att annonskampanjen som sattes upp i Stockholms tunnelbana syftar till att värna om de människor som tigger i Sverige. Sällan har ett påstående känts som en mer uppenbar lögn.

Att vi ser människor som tigger på gatan är en direkt följd av djupa sociala orättvisor och en rasistisk politik förd i dessa gruppers hemländer. Om man som politiskt parti i ett sådant läge väljer att bedriva en kampanj som bla. Europarådet anser är provocerande och bedömer som “anti-romsk”, samt väljer en högerpolitik som skapar ökade klassklyftor, ska man akta sig för att hävda sin välvilja om just de berörda grupperna.

Vänsterpartiet arbetar aktivt för en samhällsförändring mot ökande klassklyftor och rasism. i Helsingborg har vi i en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson ställt krav på att kommunen agerar för att hjälpa EU-migranter. Vi har i regionen fört fram krav på EU-migranters rätt till sjukvård och i EU kräver vi att större delar av budgeten ska gå till fattigdomsbekämpning.

Medan SD hänvisar till två individers berättelser (vilka vi på inget sätt vill förringa) anser vi att politiska ställningstagande utöver empiri bör förankras i vetenskapliga studier. Den norska studie som vi hänvisade till bygger på intervjuer med 1200 människor som tvingats till tiggeri. Forskarna bakom studien menar även att det förbud som SD presenterar som en lösning, är verkningslösa. Erfarenhet från t.ex. Danmark visar att tiggeriet inte upphör utan ändrar form.

Ett politiskt parti har ett stort ansvar för hur det bedriver politik och samhällsdebatt. SD är ett parti som medvetet sprider lögner och desinformation gällande EU – migranter och deras situation. Vilket ökar EU- migranternas utsatthet. SD är således en del av problemet för att lösa EU- migranternas situation på ett mänskligt och värdigt sätt.

Vänsterpartiet tror inte på att dölja fattigdom och problem, genom förbud. Vi arbetar för långsiktiga lösningar och minskad social orättvisa i solidaritet med utsatta grupper.

Claudia Velásquez
Ingrid Mattiasson