Kulturen behöver kontinuitet – inte jippon

Var för sig har M, SD och Mp lagt fram förslag om att Helsingborg ska ansöka om att bli europeisk kulturhuvudstad.

Men ett fungerande kulturliv kräver först och främst kontinuitet, inte enstaka jippon.

Ett fungerande kulturliv i en stad kräver att det finns en förståelse hos de styrande för värdet av kultur för ett samhälle.

Avsaknad av satsningar på kulturområdet och besparingsbeting på besparingsbeting har lett till ett läge där t ex biblioteken går på knäna, kulturskolan bara har plats för ett fåtal, det fria kulturlivet tvingas leva på minimal sparlåga och anslaget till utställningsverksamheten på Dunkers kraftigt reducerats sedan starten.

För att inte tala om den ödesdigra utredningen ett konsultföretag gjorde för något år sedan, som bl a har lett till att det i dag inte verkar speciellt prioriterat att Stadsteatern och Konserthuset ska ha egna konstnärliga ledare.  En utredning, som flera kallade för ett dokument fullt av snömos och som hade sin grund i att en sammanslagning inte hade funnit formerna. En sammanslagning som egentligen hade sin grund i ett besparingsbeting.

Helsingborg spenderar i särklass minst på fristående kultur bland de större skånska kommunerna: 11 miljoner kronor år 2015. Och av dessa 11 går drygt 6 miljoner till studieförbunden. Malmö kommun ger 69 miljoner kronor till den fria kulturen och Lund ger 39 miljoner. Ännu tydligare blir det om summorna slås ut per invånare. I Lund blir det 336 kronor per person, i Malmö 219 kronor och i Helsingborg 81 kronor.

Biblioteken i Helsingborg har en mediekostnad per invånare på 33 kronor jämfört med övriga Skåne 43 kronor och i hela Sverige 44 kronor. Personalen sliter, media och teknik  halkar efter. Med de blågrönas budgetförslag för 2016 är det fara värt att öppettiderna ytterligare kommer att minska och att något eller några områdesbibliotek behöver läggas ned.

För att citera Micco Grönholm, stadens kommunikationschef, som nyligen på tal om skönmålning sa att ”En kommun kan inte ljuga – det vore idiotiskt”.  Fakta pekar på att vi har ett haltande kulturliv och att vi har ett blågrönt styre som inte nämnvärt verkar prioritera kultur. Att i detta läge föra fram ett förslag om att Helsingborg ska ansöka om att bli kulturhuvudstad verkar smått befängt. Notan för Umeå, som var kulturhuvudstad 2014, hamnade på drygt 100 miljoner kronor.

Vänsterpartiet Helsingborg är starkt kritisk till förslaget.  Dels därför att vi anser det långt viktigare att bygga upp en kontinuerlig kulturverksamhet, dels därför att staden också har många andra utmaningar som kräver resurser.

Ingrid Mattiasson Saarinen

Claudia Velásquez