Helsingborg

Läget är akut inom socialtjänsten

Nu kommer larmrapporterna om det kritiska läget inom socialförvaltningen i Helsingborgs stad, i snabb takt.

Personalen som jobbar med behandling av barn, vuxna och familjer som behöver hjälp, går på knäna. De anställda är för få, de har ofta ganska låga löner, personalomsättningen är hög, erfarna socialsekreterare söker sig till andra kommuner, kommunikationen mellan personal på olika nivåer fungerar dåligt och de nyanställda får dåligt stöd i sitt arbete m m.

Förhållandena är inte bara kritiska för dem som arbetar på socialförvaltningen, utan vad som är ännu värre, även för de samhällsmedborgare som personalen ska stödja och hjälpa i enlighet med socialtjänstlagen. Inte nog med att dessa individer redan är i utsatta lägen i sina liv, nu riskerar de att inte få den hjälp de har rätt till och som de är i behov av.

Det var visserligen ca 30 år sedan jag jobbade inom socialförvaltningen i Helsingborg, men i mitten 1980-talet satsade man på resurser i form av personal på många olika nivåer, med olika utbildningar och yrkeserfarenheter. Man hade en decentraliserad organisation där man jobbade med baser i olika bostadsområden. Man hade utbyggt nätverksarbete med skola, fritid, poliser, föreningar och präster m fl i områdena. Detta innebar att man fick en god kännedom om vilken typ av hjälp olika individer behövde. Plus att man kunde sätta in tidiga, förebyggande insatser, vilket enligt all forskning är nödvändigt.

Idag är socialförvaltningen mer centraliserad, vilket oftast innebär att man ofta kommer in sent i medborgarnas liv, och då krävs mycket större insatser för att kunna hjälpa människor. Ett annat problem är att samarbetet mellan olika myndigheter som skola och socialförvaltning inte fungerar särskilt bra.

Den största orsaken till dagens problem är emellertid det politiska styrsystemet New Public management (NPM), som reglerar de kommunala verksamheterna med ett ramverk som innebär att de ska gå med ekonomisk vinst.

Kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson sa på senaste sammanträdet i kommunfullmäktige att den blågröna ledningen är stolta över NPM. Nu ser vi resultatet av tillämpningen av detta styrsystem. Medborgare som är i akut behov av lagstadgad hjälp från samhället får inte den hjälpen, och de som är satta att hjälpa dem vantrivs och mår dåligt på sina arbetsplatser.

Vänsterpartiet driver kraven på att anställa fler, höja lönerna och att ge cheferna i uppdrag att lyssna till de anställda för att genomföra deras krav för att förbättra organisationen. Vi har lyssnat in de anställda och deras fackföreningar.

Mats Fuchs
ersättare i socialnämnden