Våra äldre ska ha rätt att välja

Debatten kring våra äldre människors möjligheter att kunna välja vilket äldreboende man
vill, är jätteviktig, men märklig. Det är underligt att Allianspolitiker och företrädesvis moderaten Richard Lundberg, f d ordförande i vård- och omsorgsnämnden, är de som velat begränsa människors valfrihet. Valfriheten har ju varit Alliansens hjärtefråga.

De enskilda biståndshandläggarna har makten att avgöra vilket boende en vårdtagare ska bo på. Om man tackar nej till en föreslagen plats riskerar man att ramla ur kön. Det är djupt  inhumant.

Äldre människor är utlämnade till de som planerar deras vård, plus att de äldre ofta finner sig i vad som planeras över deras huvuden utan att orka ifrågasätta.

Det kan finnas många orsaker till att en person vill vänta på en plats på ett visst äldreboende. Han eller hon kan ha en anhörig just där, och även närhet till övrig familj och vänner i området.

Äldreomsorgen i Helsingborg har haft och har fortfarande problem både vad gäller kvalité och organisation. Vi minns larmrapporterna om Carema i somras där missförhållanden i vården, samt bland personalen avslöjades. Det finns också mycket som är bra. Det kommunalt drivna Åbräddens äldreboende på Raus har korats till Sveriges bästa. Så man kan önska att detta boende får utgöra modell för alla övriga.

Staden har en ganska jämn fördelning mellan privat och offentligt driven äldreomsorg, såväl hemtjänst som boende. Dock återtogs tre privata äldreboenden i stadens regi i sommar. Det är ett steg i rätt riktning för att trygga verksamheternas kvalité.

Grundläggande är att privata verksamheter ska generera vinster till aktieägare. Dessa skattepengar ska gå till vården av våra äldre i stället.

Vänsterpartiet vill att all äldreomsorg drivs i offentlig regi. Med en och samma huvudman är det lättare att följa upp arbetet. Vi vill att personalen får trygga fasta jobb utan delade turer, med rätt till fortbildning, bra löner och fasta vikariepooler.

Vi är också medvetna om att arbetet med våra äldre är betungande i längden. Därför lägger vi nu en motion i kommunfullmäktige om att införa sex timmars arbetsdag inom äldreomsorgen. Något som provades med gott resultat på Fredriksdals äldreboende för några år sedan.

Våra äldre är värda det bästa, så en satsning på bra och trygga arbetsvillkor för personalen leder till att såväl vårdtagare som personalen inom äldreomsorgen mår bra.

Vänsterpartiet ser det sambandet och vill att det tas ett samlat grepp för att höja kvalitén.

Mats Fuchs
Publicerad i HD 14 januari 2015